imagine de pornire

imagine de pornire

marți, 29 septembrie 2015

Consiliul Raional de Tineret Drochia

 Salutare dragi cititori ai blogului nostru !

Cu o dispozitie deosebit de bună vin să vă informez despre prima întrunire a membrilor Consiliului Raional de Tineret Drochia ,care s-a  desfășurat la 28 septembrie 2015 .
Dacă termenul folosit mai sus   puțin vă spune, apoi tind să vă informez că Consiliul local al Tinerilor Drochia este:
  • O structură de reprezentare a tinerilor dintr-o localitate;
  • O formă de asociere care permitetinerilor să-și realizeze propriile proiecte;
  • Un mijloc de împuternicire a tinerilor în calitate de cetățeni activi care pot identifica și soluționa diferite probleme;
La eveniment au participat cîte un elev din fiecare instituție a raionului Drochia, astfle am avut o echipă care putea să scoata la iveală probleme din orice colț al raionului, deci prin urmare noi, consilierii, aveam în mîini situatia unui  raion întreg.
 La ordinea de zi a fost formarea abilitatilor tinerilor de a participa la viata comunitatii, prin ce forme pot face acest lucru si cum.Pentru acasa elevii au de realizat 3  sarcini:
1. Sa identifice problema comunitatii si solutii  prin chestionare unde vor lucra cu maturii.
2.Sa identifice problemele tinerilor  si solutii din comunitate.
3.Sa identifice problemele elevilorsi solutii  in scoala/nu ma refer la probleme de relatii, ci la infrastructura, utilaje, inventar sportiv,.../

În cadrul unei mese rotunde  , referitor la CRT  și participare , fiecare participant si-a exprimat părerea  ,   s-au menționat   avantajele , realizările  .  Obiectivul activității  a fost  : Dezvoltarea instrumentelor de informare  și participare a tinerilor ale Consiliului Raional al Tinerilor.
Vorbind despre participare,  noi elevii prezenți am  menționat  că  Participarea este:
  1. ...... un drept moral și juridic al tuturor tinerilor;
  2. ...o parte integrată a principiilor democratice;
  3. ...un indice al atitudinii civice a tinerilor și un indice specific al dezvoltării personalității;
  4. ...temelie pentru dobîndirea experienței de viață;
  5. ...un mijloc de dezvoltare;
Întrunirea membrilor consiliului a fost una cu o atmosferă destul de serioasă, ce îi pregătea pe elevi pentru două activități principale care au fost mai tîrziu cu un mare succes finalizate.
Un punct important după propria opinie a fost expunerea liberă referitor la faptul: ,,Ce metode de participare cunoașteți voi?”, la care membrii consiliului au dat un șir de raspunsuri care mai tîrziu au fost adunate la un loc formînd ideia spusă de mine inițial: ,,O metodă de participare după parerea mea este voluntariatul !”.
În acest caz poate apărea întrebare: ,, De ce să fii voluntar?”, la care raspunsurile sunt doar pozitive:
  • Pentru a-ți face noi prieteni;
  • Pentru a fi cu prietenii tăi care sunt deja voluntari;
  • Pentru a învăța lucruri noi și a-ți forma deprinderi utile;
  • Pentru a oferi altora ceea ce ai primit de la alții;
  • Pentru a-ți face relații utile;
  • Pentru a te simți util;
  • Pentru a realiza ceva;
  • Pentru a ameliora situația din comunitate;
  • Pentru a-ți asuma o responsabilitate;
  • Pentru a face parte dintr-o echipă;
  • Pentru a întîlni persoane importante din comunitate;
  • Pentru a înțelege mai bine problemele comunitații în care locuiești.
Printre conceptele -cheie  care au fost abordate sînt : cooperarea ,delegarea , ascultarea  activă , rezolvarea problemelor  .
Foarte  captivantă  și utilă a fost activitatea  în grup , unde am studiat cîteva modele de participare. .
Fiecare elev a extras cîte o culoare și s-a aranjat la grupul corespunzător culorii.
I gr. – Forumul de Tineret.
II gr. – Consiliul de Administrație.
III gr. – Consiliul Consultativ de Tineret.
IV gr. – Voluntariatul.
V gr. – Mediatorul de la Egal la Egal.
VI gr. - ,,Avocatul”
VII gr. – Animatorul/ Educatorul de la Egal la Egal.
Am conștinetizat   că a tunci cînd vorbim de participarea tinerilor, ne referim la exprimarea opiniei, implicarea voluntară și conștientă în luarea deciziilor și organizarea activităților.
 Împreună cu colegii am alcătuit o listă despre cum ne  putem realiza dreptul la participare în familie, liceu sau gimnaziu, localitate, grup de semeni.
Apoi am discutat mai amplu despre Consiliul Raional al Tinerilor din or.Drochia  .Consiliul are ca  scop și contribuie la dezvoltarea comunității, oferindu-i durabilitate prin dezvoltarea celei mai importante resurse ale sale – tinerii.
Fiind consilier, ai posibilitatea, împreună cu colegii tăi,  să prezinți autorităților locale așteptările și nevoile semenilor .

Consiliul sugerează forța opiniei (dar nu a deciziei) în structura dată. Acest termen nu are limite în legătură cu sfera temelor abordate, permițînd o implicare mai largă în afacerile comunitații.
...Fiind consilier, ai posibilitatea, împreună cu colegii tăi, să prezinți autorităților locale așteptările și nevoile semenilor tăi. Poți iniția acțiuni proprii în vederea realizării acestor așteptări. Atît tinerii, cît și comunitatea în întregime au doar de cîștigat de pe urma creării și activității consiliului.

În urma primei întruniri au fost învățate la perfecție toate lucrurile enumerate mai sus și am conștientizat că partiparea activă a fiecărui membru al consiliului adaogă putere de realizare a scopurilor noastre, iar rămasul bun ni l-am luat cu o notă pozitivă menționînd că: ,, Consiliul Raional de Tineret este un organ foarte puternic care prin implicarea serioasă a membrilor poate face adevărate reforme.
Sînt cu  impresii bune despre  activitatea la care am participat , mi-am făcut noi cunoștințe și sper ca și membrii CRT sînt la fel de dornici de a contribui la soluționarea  probelemelor noastre - ale tinerilor .
Vă îndemn să colaborăm  împreună , dragi colegi  și prieteni , să  realizăm schimbări pozitive în instituția   noastră .
Fiți  activi ,implicați-vă   în  tot ce se referă la voi și viața  școlară .Să consolidăm cooperarea între Consiliul  Local al  Elevilor ,  Consiliul Raional al Tinerilor  și Consiliul Național al Tineretului . Împreună  !!! Să devenim o generație cointeresată pentru a schimba lucrurile  în bine  , bazată pe competențe ,  înțelegere  și participare  .


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu