Ministerul
Educației, Culturii și Crecetării al RM
Direcția Educație Drochia
IP
Gimnaziul “Victor Coțofană”,
s. Chetrosu
Aprobat:
Director Novac Elena
În baza Deciziei
CP din 24.08.2020 pr.-verbal
nr.1
CP din 24.08.2020 pr.-verbal
nr.7
POLITICA DE PROTECŢIE A COPILULUI
A INSTITUȚIEI PUBLICE
GIMNAZIUL „VICTOR COȚOFANĂ”, s. CHETROSU
2020
Sumar
Angajamentul
scris al Gimnaziului “Victor Coțofană” de a proteja copiii de toate formele de abuz
Definirea
fenomenului violenței
Elementele
de bază ale Politicii de Protecție a Copilului (prevenire, protecție,
asistență)
Coordonarea,
funcții și responsabilități
Managementul
personalului, inclusiv auxiliar
Instruire și
suport........................................................................................................................6
Codul
de conduită a personalului
Principii
aplicabile în cazul contactului fizic
Consecinţele
privind nerespectarea Codului de Conduită
Prevenirea
violenţei, dezvoltarea abilităților copiilor și părinților
Modalități
de raportare a cazurilor de abuz de către copii, părinți
Proceduri
de identificare și raportare a abuzului
Intervenția,
asistenţa copiilor victime, colaborarea cu alte servicii
Managementul
datelor personale
Instrucțiuni privind înregistrarea imaginilor de către
instituție……………………..……….………...15
Instrucțiuni privind publicarea imaginilor de
către instituție..................................................................15
Instrucțiuni privind utilizarea Internetului și TIC în
instituție..................................................16
Instrucțiuni privind organizarea activităților unul la unul cu copiii,
(cabinetele specialiștilor,
CREI)........................................................................................................................................16
Instrucțiuni privind organizarea excursiilor, delegarea la evenimente,
activități comunitare,
voluntariat.................................................................................................................................17
Anexa 1. Legislație și
acte normative..................................................................................18
Anexa 2. Definiția, formele de abuz, semnele, indicatorii19
Anexa 3. Persoanele de contact3
Anexa 4. Declarația de angajament a personalului24
Anexa 6 Acordul informat din partea părinților .................................................................27
Anexa 7. Acordul informat al părinților pentru utilizarea imaginii copilului29
Anexa 8 Acordul
informat al părinților privind activitățile planificate...............................30
Angajamentul
scris al Gimnaziului “Victor Coțofană” de a proteja copiii de toate formele de
abuz
Gimnaziul “Victor Coțofană” în continuare - Instituție) recunoaște și își asumă responsabilitățile față de
copii, drepturile lor și, în special, dreptul de a fi protejat de orice formă
de violență. Politica de față a fost concepută pentru a asigura că Gimnaziul “Victor Coțofană” întreprinde
toate măsurile posibile pentru a preveni violenţa şi a proteja copiii de acest
fenomen. În acest sens, Gimnaziul “Victor Coțofană” se bazează pe prevederile Convenției Națiunilor Unite privind Drepturile
Copilului (CDC), ratificată de Republica Moldova la 26 ianuarie 1993 și
legislația națională în domeniul protecției drepturilor copilului (vezi Anexa nr.1)
Datorită interacțiunii zilnice cu copiii, cadrele de
conducere, cadrele didactice, auxiliare şi nedidactice sunt cele mai bine
plasate pentru a constata semnele exterioare ale abuzului, schimbările
comportamentale sau întârzierile în dezvoltarea copilului.
Misiunea primordială a Gimnaziul “Victor Coțofană” este prevenirea violenței față de copii. În cazurile
grave de abuz, obligaţia Instituţiei este să raporteze şi să refere cazurile
suspecte sau confirmate de abuz, neglijare, exploatare, trafic și în acelaș
timp nu sintem responsabili de investigarea cazurilor.
Principiile fundamentale ale CDC – non-discriminarea,
interesul superior al copilului supravețuirea și dezvoltarea holistică și
opinia copilului primează în toate deciziile și acțiunile noastre și nu
imaginea Instituției sau a angajaților acesteia.
Definirea
fenomenului violenței
Prin violenţă înţelegem fenomenul stabilit în CDC şi Comentariul General 13: “orice formă de violenţă
fizică sau mentală, vătămare sau abuz, abandon sau neglijenţă, rele tratamente
sau exploatare, inclusiv abuz sexual”.
Legislaţia naţională defineşte violenţa împotriva
copilului drept „forme de rele tratamente aplicate de către părinţi/
reprezentanţii legali/ persoana în grija căreia se află copilul sau de către
orice altă persoană, care produc vătămare actuală sau potenţială asupra
sănătăţii acestuia şi îi pun în pericol viaţa, dezvoltarea, demnitatea sau
moralitatea, care includ tipurile de violenţă definite art. 2 din Legea nr. 45-XVI din 1 martie 2007
cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei în familie (art. 3, Legea nr.
140 din 14.06.2013 privind protecţia specială a copiilor în situaţie de risc şi
a copiilor separaţi de părinţi). Vezi Anexa nr.2
privind tipurile de violenţă.
Elementele
de bază ale Politicii de Protecție a Copilului (prevenire, protecție,
asistență)
Politica de protecție a copilului (PPC) include trei elemente de bază:
a)
Prevenirea
violenţei prin crearea în cadrul Gimnaziul “Victor Coțofană” a unei atmosfere pozitive de
învățare, sprijinirea și încurajarea copiilor (parte a prevenirii este
considerat Codul de conduită, dezvoltarea competențelor sociale,
conștientizarea problemelor cu referire la violența împotriva copilului, precum
și informarea adulților privind cadrul legal și responsabilitățile lor de
protejare a copiilor).
b)
Protejarea copiilor
prin respectarea procedurilor stabilite, asigurând instruirea și sprijinirea
angajaţilor în vederea adoptării unei reacții corespunzătoare la apariția
oricărei probleme ce implică protecția copilului.
c)
Oferirea
sprijinului necesar copiilor victime sau potențiale victime ale abuzului.
Recunoaştem că un
grad înalt de respect pentru propria persoană, încrederea în sine şi în alte
persoane, stabilirea relaţiilor de prietenie şi perspectiva clară de comunicare
cu un adult pe care poţi conta, sunt elemente importante pentru copiii/ elevii
noştri, care contribuie la prevenirea abuzului. Din acest considerent
instituţia noastră îndeplinește următoarele:
a)
instruiește
personalul instituţiei, voluntarii și partenerii privind îndeplinirea
responsabilităților pe care le au referitor la protecția copilului.
b)
stabilește şi
menţine un mediu educaţional în care copiii/elevii se simt în siguranţă, sunt
încurajaţi să-şi expună punctul de vedere şi sunt ascultaţi.
c)
asigură informarea
copiilor/ elevilor despre PPC și că în cadrul instituţiei există adulţi cărora
se pot adresa în eventualitatea apariţiei unei dificultăţi sau probleme.
d)
promovează
activităţi care dezvoltă la copii abilităţile necesare pentru a preveni și a se
proteja de abuz.
e)
organizează
activităţi care ajută elevii să-şi dezvolte atitudini responsabile pentru viaţa
de adult, inclusiv abilităţi parentale şi de îngrijire a copiilor.
f)
stabilește relaţii
eficiente de conlucrare cu părinţii şi colegii din cadrul organizațiilor/
instituțiilor partenere.
Principiile
PPC
Politica de față se bazează pe următoarele principii:
- Copiii au dreptul de a fi protejați de orice formă de
abuz, neglijare, exploatare și trafic;
- Bunăstarea copilului trebuie protejată și promovată;
- Interesele superioare ale copilului trebuie să primeze
atunci când există un conflict de interese;
- Opinia copilului este crucială în prevenirea abuzului și
protecția copilului de abuz, neglijare, exploatare și trafic;
- Părinții, familia și alți îngrijitori au un rol crucial
în asigurarea bunăstării copilului;
- Recunoașterea importanței parteneriatului cu alte instituții/
structuri cu atribuții în protecția copilului;
- Recunoașterea drepturilor angajaților și voluntarilor de
a beneficia de formare și suport privind aplicarea Politicii de protecţie a
copilului.
Cui
se adresează PPC
Politica de protecţie a copilului se referă la: toţi angajaţii, voluntarii și oaspeții
liceului nostru, precum și la persoanele care prestează temporar servicii și
intră în contact cu copiii (șoferi de autobuz, personalul de la cantină,
asistenți la orele deschise, părinți, formatori, parteneri, donatori,
reprezentanți mass-media etc.).
Copiii, părinții și îngrijitorii sunt informați cu
privire la sarcinile și responsabilitățile Instituției privind protecția
copilului în conformitate cu procedurile în vigoare.
Aprobarea
și revizuirea PPC
Politica de protecţie a copilului estei revizuită anual
şi aprobată de Consiliul de Administrație. Respectarea politicii este
monitorizată de către Coordonatorul desemnat pentru protecția copilului (în
continuare Coordonator) și prin evaluarea performanțelor profesionale ale
angajaţilor.
Coordonarea,
funcții și responsabilități
Toţi adulţii care lucrează cu copiii sau îi reprezintă au
responsabilitatea de a-i proteja. Cu toate acestea, există anumite
persoane-cheie în cadrul Instituției care au responsabilități specifice
stabilite de PPC. Numele și datele de contact ale celor care sunt responsabili
de protecţia copilului în anul curent sunt menționate în Anexă nr.3.
Directorul liceului este responsabil de adoptarea unor
proceduri de angajare sigure. În procesul de recrutare și evaluare a
angajaţilor se verifică toate cadrele şi, în mod special, cele care se află în
contact permanent cu copiii fără a fi supravegheați.
Directorul Instituției
numește prin
ordin Coordonatorul pentru protecția copilului
Coordonatorul este responsabil ca toate procedurile
privind protecția copilului să fie respectate în cadrul Instituției, precum și
să facă referiri, conform Instrucţiunilor intersectoriale, DE, Direcției
Asistență Socială și Protecția Familiei din cadrul primăriei, Poliției,
Centrului Medicilor de Familie din raion.
De asemenea, este în competența Coordonatorului să se
asigure că întreg personalul instituţiei, inclusiv persoanele angajate temporar
și voluntarii, sunt la curent cu procedurile interne în vigoare ale instituţiei
şi să ofere la solicitarea personalului consultanță și sprijin.
Directorul Instituției și Coordonatorul prezintă un
raport anual Consiliului de Administrație, explicând orice modificare adusă
politicii și procedurilor, inclusiv instruirile urmate de angajaţi, precum și
alte subiecte relevante.
Directorul şi/ sau Coordonatorul solicită la necesitate
asistență din partea specialiștilor DE/ SAP.
Managementul
personalului, inclusiv auxiliar
Recrutarea
personalului
Tot personalul didactic şi personalul suplimentar
implicat în activități organizate de Instituție, remunerat financiar sau neremunerat, angajat cu norma întreagă
sau cu normă parțială, interacționând în mod direct sau indirect cu copiii,
participă la o procedură minuţioasă şi standardizată de recrutare.
Procedurile de recrutare şi selectare nu pot oferi
garanţii sigure. Cu toate acestea, aplicarea unor proceduri riguroase, care pun
accentul pe importanţa protecţiei copiilor, au drept rezultat reducerea
riscului, pe de o parte descurajând persoane indezirabile şi, pe de altă parte,
contribuind la identificarea celor care prezintă un anumit risc pentru copii.
Directorul Instituției este responsabil de elaborarea şi
implementarea unor proceduri adecvate de recrutare şi selectare a personalului
care să corespundă principiilor enunţate în PPC.
Gestionarea riscurilor este principiul cheie în procesul
de recrutare şi selectare, iar procedurile trebuie să se bazeze pe o analiză
detaliată a responsabilităţilor fiecărei funcţii, precum şi pe evaluarea
gradului de interacţiune cu copiii (efectuate de către Coordonator).
Instrucţiunile de bază:
· Angajamentul Gimnaziul “Victor Coțofană” privind protecţia copiilor trebuie să figureze în anunţul
pentru ocuparea postului.
· Formularea sugerată: “Procedura de recrutare a Gimnaziul “Victor Coțofană” se bazează pe angajamentul nostru cu privire la siguranţa
şi protecţia copiilor în mediul școlar”.
· Declaraţia de protecţie a copilului şi responsabilităţile
specifice trebuie să fie incluse în descrierea funcţiei.
Candidaţii selectaţi în rezultatul unei trieri iniţiale
trebuie să obţină următoarea informaţie:
·
Formularul de
declaraţie (vezi Anexa nr.4) și procedura de raportare .
În procesul de selectare candidatului i se vor solicita
următoarele informații:
· Buletinul de identitate sau un alt act de identitate.
· Actele de studii în original solicitate în cerere.
· Prezentarea carnetului de muncă şi verificarea
istoricului profesional al candidatului.
· Certificatul medical.
· În cadrul interviului de angajare se vor discuta
situații/aspecte referitoare la protecţia copilului relevante pentru funcţia
dată.
Instruire
și suport
Directorul Gimnaziul “Victor Coțofană” se obligă să[1]:
a)
stipuleze în
regulamentele de activitate, contracte şi în fişele de post ale salariaţilor,
obligativitatea sesizării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare, trafic al
copilului;
b)
informeze
salariaţii despre prevederile prezentei proceduri la momentul angajării şi la
începutul fiecărui an şcolar;
c)
pună la dispoziţia
salariaţilor fişe de sesizare, registre;
d)
să desemneze o
persoană din rândul membrilor administraţiei Instituţiei în calitate de
coordonator pentru protecția copilului și al activităţilor de prevenire,
identificare, raportare, referire şi asistenţă în cazurile de abuz faţă de
copii.
Toţi angajaţii instituţiei sunt informaţi constant cu
privire la responsabilitățile și procedurile de protecție a copilului prin
intermediul unor sesiuni de instruire şi informare. Este obligaţia directorului
să garanteze că aceștia cunosc Politica de Protecţie a Copilului și datele de
contact ale Coordonatorului. Instruirile anuale contribuie la dezvoltarea/
îmbunătăţirea competențelor necesare îndeplinirii eficiente a
responsabilităților cu privire la protecția copilului, după cum este stipulat
în Instrucțiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare[2].
Coordonatorul urmează anumite training-uri, împreună cu
specialiştii din echipa multidisciplinară, oferite de către DE şi alte
instituții, precum și instruiri anuale de actualizare a cunoștințelor și
abilităților.
Voluntarii și personalul angajat temporar care lucrează
cu copiii în cadrul Instituţiei sunt informați despre procedurile prevăzute
privind protecția copilului și responsabilitățile pe care le au în acest
domeniu.
Angajaţii primesc
sprijinul necesar, în primul rând, din partea Coordonatorului şi din partea
membrilor echipei manageriale de fiecare dată când există probleme referitoare
la protecţia copilului.
Toţi angajaţii cunosc
Codul de Conduită al instituţiei şi primesc instrucţiuni cu privire la
aplicarea comportamentală a acestuia. Aceste subiecte fac parte din programul
de instruire inițială a angajaţilor[3].
Codul de Conduită a personalului
Instituția
noastră consideră drept inacceptabilă orice formă de violență săvârșită
împotriva copiilor și recunoaște faptul că are datoria de a proteja copiii – de
a-i menține în siguranță, de a promova bunăstarea lor și de a-i feri de cele
mai răspândite forme de violență și vătămare, neglijare, violență fizică,
psihologică/emoțională și sexuală. Orice formă de comportament deviant ce
contravine acestui Cod de Conduită trebuie să fie raportat superiorilor în
funcție. În cazul unor situații care nu sînt prevăzute de prezentul Cod,
administrația liceului are toată convingerea că reprezentanții săi vor apela la
bunul simț și vor proceda în conformitate cu interesul superior al copilului.
Comportamente inacceptabile
Comportamente inacceptabile ale angajaţilor şi
partenerilor Gimnaziului “Victor Coțofană” (părinți, voluntari, stagiari, formatori, asistenți,
experți, parteneri, donatori, mass-media, adulţi care intră în contact cu
copiii în cadrul activităţilor, prestatori de servicii etc.) în relaţiile cu
copiii:
·
lovirea sau
aplicarea altor forme de abuz fizic faţă de copil sau incitarea unui copil să
aplice violenţa asupra altui copil: îmbrânciri, pălmuiri, pişcături, trântiri,
tragere de păr sau urechi etc.
·
abuzul emoţional:
strigăte, umilire, luare în derâdere, intimidare, poreclire, înjurare,
ameninţare verbală, distrugerea obiectelor personale etc.
·
impunerea sau
incitarea unui copil de a se implica în orice fel de activitate sexuală (filme
sau fotografii pornografice, relaţii sexuale, atingeri cu caracter sexual etc.)
·
abuzul sexual:
comportament fizic, verbal sau nonverbal de natură sexuală care creează o
atmosferă neplăcută, degradantă, umilitoare, insultătoare, lezează demnitatea
copilului (priviri, comentarii vulgare, glume indecente, aluzii, atingeri în
locurile intime).
·
implicarea sau
încurajarea practicării de către copii a activităţilor ilegale de orice gen:
exploatare prin muncă, procurarea, comercializarea sau consumul de alcool,
tutun şi alte droguri.
·
tratamentul discriminatoriu
faţă de anumiţi copii: excluderea unora şi favorizarea altora în bază de etnie,
religie, limba vorbită, rezultatele la învăţătură, statutul social al familiei,
reputaţia părinţilor etc.
·
petrecerea timpului
unul la unul cu copilul (în sala de curs, camera de cămin, invitarea acasă sau
în locuri izolate, vizite neînsoţite la domiciliu când copilul este singur
acasă, etc.). Deşi noi recunoaştem că activităţile unul la unul cu copiii sunt
uneori necesare, personalul/ voluntarul nu trebuie să petreacă o perioadă prea
îndelungată de timp de unul singur, în compania unui copil/ tânăr. In cazul în
care un adult necesită să se întâlnească de unul singur cu un copil/ tânăr, uşa
trebuie să fie lăsată deschisă şi un alt adult trebuie să fie informat despre
desfăşurarea acestei întâlniri sau acest lucru se poate întâmpla într-un spațiu
public, care oferă suficientă protecție (de ex. o bancă din curtea sau din
holul Gimnaziului “Victor
Coțofană” etc.).
Această listă nu este completă sau exhaustivă. Principiul
de bază este că angajaţii Gimnaziului
“Victor Coțofană” şi alţi adulţi care
intră în contact cu copiii trebuie să evite acţiunile şi comportamentele care
pot fi abuzive şi dăunătoare pentru copil în plan fizic şi emoţional.
Comportamente
dezirabile
Este important ca în relaţiile cu copiii toţi cei
enumeraţi:
·
să fie deschişi, să
aibă o atitudine binevoitoare faţă de copii.
·
să asculte copiii
şi să ia opinia lor în considerare, să-i implice în luarea deciziilor.
·
să păstreze
confidenţialitatea informaţiilor despre copii, să nu divulge datele lor
personale (cu excepţia cazului în care suntem obligaţi să raportăm (intern,
extern); în această situaţie prin confidenţialitate vom înţelege faptul că
informaţia trebuie să fie împărtăşită conform criteriului “doar persoanelor
abilitate”, după cum este prevăzut în procedura de raportare. Confidenţialitatea
reprezintă un subiect ce necesită a fi discutat şi înţeles în profunzime de
către toţi cei ce lucrează cu copiii, în special în contextul protecţiei
copilului. Singurul scop al confidenţialităţii în această privinţă este de a
proteja copilul. Membrii personalului nu vor garanta confidenţialitatea şi nu
vor face promisiuni de păstrare a anumitor secrete ale elevului atunci când
este vorba despre protecţia copilului, deoarece, dacă există o asemenea
problemă, aceasta trebuie raportată Coordonatorului şi, în caz de necesitate,
investigată de organele abilitate.
·
să intervină pentru
a opri orice act de violenţă sau discriminare faţă de copii pe care îl observă
şi să-l raporteze responsabililor (conform procedurii de raportare).
·
să încurajeze
independenţa copiilor, dându-le sarcini pe care copiii singuri le pot face,
conform capacităţilor lor în evoluţie.
·
să organizeze
mediul în care lucrează cu copiii pentru a minimaliza riscurile de abuz: să
asigure vizibilitatea şi transparenţa activităţilor cu copiii, să lase uşa
deschisă, să invite alt adult (profesor, părinte) să ia parte la discuţia cu
copilul, să invite alţi copii etc.
·
să discute cu
copiii despre protecţia lor faţă de abuz, care sunt comportamentele acceptabile
şi cele inacceptabile şi ce pot face ei înşişi în cazul în care apare o
problemă.
Principii
aplicabile în cazul contactului fizic
Este necesar ca,
în toate relațiile cu copiii de care avem grijă, să menținem un echilibru între
drepturile copilului și necesitatea unei intervenții.
Ca regulă generală, orice contact fizic între personalul Instituției
și copil trebuie să fie ca răspuns la nevoile copilului și nu la nevoile
adultului.
În timp ce contactul fizic poate fi folosit pentru
confortul, liniștirea sau ajutarea unui copil, următorii factori trebuie
evaluați cumulativ pentru a determina oportunitatea contactului fizic:
-
este acceptat de
copil,
-
este deschis și nu
secretos,
-
este adecvat
vârstei și gradului de dezvoltare a capacităților copilului.
Angajații Instituției nu ar trebui să facă lucruri de
natură personală pentru un copil pe care copilul le poate face singur.
Contactul fizic nepotrivit include, de asemenea, jocurile
fizice dure și brutale, gâdilire, lupte etc.
Toți copiii trebuie tratați cu același respect -
favoritismul nu este acceptabil.
Consecinţele
privind nerespectarea Codului de Conduită
Prezentul Cod de Conduită este obligatoriu pentru
personalul Gimnaziului “Victor Coțofană”, precum şi pentru oricine acționează în numele Gimnaziului “Victor Coțofană”, (așa cum este definit în declarația de angajament).
Cazurile de încălcare a Codului de Conduită urmează a fi raportate în
conformitate cu procedura de raportare prevăzută de prezentul document şi pot
avea drept consecinţă suspendarea provizorie, disciplinară, precum şi
rezilierea contractului pe motivul violării integrităţii fizice şi/ sau psihice
a copilului (spre exemplu, contact sexual/ încercare de a stabili un atare
contact cu un copil; violenţă fizică; cazuri repetate de violenţă emoţională).
Personalul Gimnaziului “Victor Coțofană” este încurajat să-şi
împărtăşească preocupările privind propriul comportament şi să comunice regulat
propriile nevoi de instruire. Dorinţa de a face acest lucru este percepută ca
un semn că persoana îşi asumă angajamentul de a garanta siguranţa şi bunăstarea
copiilor, precum şi că aceasta este pregătită să-şi consolideze competenţele. Instituția
noastră va depune eforturi pentru a satisface necesităţile de instruire atât
ale propriei echipe, cât şi ale personalului suplimentar și cel al
partenerilor.
Toate persoanele care vin în contact cu copiii, dar nu au
o relație contractuală cu Instituția noastră sunt informate cu privire la Codul
de Conduită și necesitatea respectării acestuia, chiar dacă ele nu pot fi
obligate să o facă (spre exemplu, părinții, jurnaliştii, prestatorii de
servicii etc.). Cazurile de nerespectare a acestuia vor fi raportate
superiorilor/ managerilor acestora.
Este obligaţia Gimnaziului “Victor Coțofană” de a informa imediat organele
de poliţie despre o eventuală infracţiune în conformitate cu procedura de
raportare.
Prevenirea violenţei, dezvoltarea abilităților copiilor
și părinților
Toate activităţile
desfăşurate în Instituție au ca scop diminuarea factorilor de risc pentru copii şi
adulţi de a deveni victime sau autori ai violenţei şi consolidarea factorilor
care îi protejează faţă de asemenea situaţii. Acţiunile de prevenire primară
sunt adresate tuturor elevilor şi urmăresc oferirea de informaţii şi
dezvoltarea de abilităţi de bază şi atitudini cu referire la problema violenţei
şi consecinţele acesteia, în conformitate cu Metodologia de aplicare a
Procedurii de organizare instituțională[4].
Competenţele de
prevenire a violenței au un caracter proactiv și sunt dezvoltate în cadrul
tuturor disciplinelor şcolare şi prin activităţile extracurriculare și
extrașcolare. Toate cadrele didactice sunt obligate să contribuie la
dezvoltarea acestor competențe.
Programele de
educaţie parentală constituie o
parte importantă a activităţii de prevenire primară a violenţei faţă de copii. Gimnaziul “Victor Coțofană” conștientizează
rolul părinților în prevenirea violenței, de aceea contribuie la dezvoltarea
abilităților parentale în cadrul ședințelor cu părinții, îi informează despre
drepturile copilului, Politica Gimnaziului “Victor Coțofană” referitoare la protecția copilului și rolul fiecărui cetăţean adult de a raporta cazurile
suspectate sau cunoscute de abuz[5].
Acordăm o atenție sporită
copiilor din grupuri cu
risc sporit de a deveni victime ale violenţei sau de a manifesta
comportament violent. Prevenirea secundară are ca scop identificarea timpurie a
factorilor de risc şi prevenirea riscurilor de maltratare sau neglijare a
copiilor[6].
Instituția noastră ar
putea fi singurul element stabil, sigur şi predictibil în viaţa copilului aflat
în situaţii de risc. În acest sens, susţinem elevii prin:
-
Implementarea unui curriculum care încurajează
dezvoltarea competenţelor sociale, respectului de sine şi motivarea elevilor.
-
Adoptarea unui regulament care promovează un mediu
pozitiv, încurajator şi sigur, care transmite tuturor copiilor şi adulţilor
sentimentul de a fi respectat şi apreciat.
-
Promovarea consecventă a unei abordări acceptate de toţi
angajaţii, care presupune că aceştia întreprind toate acţiunile posibile pentru
a convinge elevii că un anumit tip de comportament este inacceptabil/
intolerabil, însă nu şi persoana, potenţialul acesteia fiind mereu valorificat.
-
Conlucrarea regulată cu alți profesionişti și instituţii/
organizaţii care susțin copiii și familiile acestora.
-
Stabilirea relațiilor de susţinere şi colaborare cu
părinții ori de câte ori acest lucru este necesar în interesul superior al
copilului.
-
Desemnarea unui grup receptiv, compus din angajaţii
instituţiei, și ulterior instruirea și sprijinirea acestuia, pentru a putea
reacționa profesionist în situații ce necesită protecția copilului.
- Recunoașterea faptului că, din punct de vedere
statistic, copiii cu comportamente problematice și cei cu dizabilități sunt cei
mai expuși la abuz. Astfel, angajaţii sunt extrem de vigilenți la semnele
abuzului în cazul copiilor cu dizabilități grave și multiple și/ sau cu
probleme de ordin emoțional sau comportamental din instituţie.
- Admiterea faptului că într-un mediu familial în care
este prezentă violența domestică, abuzul de alcool și droguri, copiii se află,
de asemenea, în situații de risc și ar putea avea nevoie de susținere și
protecție.
Avem grijă să oferim ajutor individualizat şi intensiv pentru copiii care au trăit experienţa
unui abuz. De regulă, aceşti copii şi familiile lor se confruntă cu mai multe
probleme serioase şi durabile, depăşirea cărora necesită participarea unei
echipe de specialişti. Prin activităţile de prevenire terţiară, urmărim scopul
de a reduce posibilităţile de repetare a situaţiei de abuz, precum şi a diminua
consecinţele acesteia asupra copilului[7].
Modalități
de raportare a cazurilor de abuz de către copii, părinți
Obligațiile Instituției cu referire la raportare
-
Directorul
Instituţiei este obligat să pună la dispoziţia copiilor informaţii, mijloace şi
instrumente, inclusiv care asigură anonimatul, specifice vârstei şi gradului de
maturitate al acestora pentru a raporta cazurile de abuz, neglijare,
exploatare, trafic din partea semenilor şi din partea adulţilor[8].
-
Informarea
sistematică a copiilor, tinerilor şi părinților acestora despre modalitățile
prin care pot raporta cazurile de abuz faţă de copii (în cadrul orelor de
dirigenție, ședințelor de pedagogizare) cât și a persoanelor de contact din
Instituție: coordonatorul, psihologul, asistentul social şi instituţiile/
serviciile din comunitate la care pot apela atunci când întâlnesc o
dificultate, devin victime ale abuzului, neglijării, exploatării, traficului
sau suspectează că un alt copil trece prin asemenea experienţe.
-
Actualizarea cu
regularitate a informației despre instituțiile și persoanele de contact din
avizierele din sălile de curs și holul Instituției: Coordonatorul pentru
protecția copilului, poliție, serviciul medical de urgență, pompieri etc.
-
Tratarea cu maximă
seriozitate a fiecărei îngrijorare semnalată de copii sau părinți. Copiii se
pot adresa oral, direct sau prin telefon, sau în scris, ori de câte ori se simt
ameninţaţi, intimidaţi, abuzaţi verbal sau fizic de semeni sau adulţi,
dirigintelui, unui alt profesor în care au încredere, psihologului,
Coordonatorului sau directorului instituţiei. Sesizarea despre cazurile de abuz
poate avea loc atât în timpul orelor, cât şi pe perioada recreaţiilor,
activităţilor extracurriculare sau extrașcolare.
-
Consultarea opiniei
copiilor și părinților prin intermediul chestionarelor, discuțiilor etc.,
referitor la dificultăţi pe care le întâlnesc în instituţie, în familie şi în
alte medii.
-
Instalarea Boxei cu bilețele anonime, în care pot
fi raportate îngrijorările referitoare la protecția copilului. Conținutul Boxei va fi verificat zilnic de
Coordonator sau reprezentantul administrației Instituției, care examinează
sesizările și, în dependență de conținutul acestora, stabilește un plan de
acțiuni. Un rezumat al sesizărilor din Boxă
este inclus în raportul anual referitor la implementarea Politicii de protecție
a copilului.
-
Informarea
persoanelor care au sesizat cazul despre procesul de examinare și rezultatele
sesizării, asigurînd confidențialitatea:
Proceduri de identificare și raportare a
abuzului
-
Angajații, voluntarii
sau oaspeții Instituției care deţin informaţie despre un act de abuz,
neglijare, exploatare, trafic sînt obligați să intervină pentru a-l stopa sau
să solicite ajutor în cazul în care nu poate interveni de sine stătător[9].
-
Angajații,
voluntarii sau oaspeții Instituţiei sunt obligați să raporteze imediat
Coordonatorului, orice caz de abuz sau suspiciune de abuz asupra copilului.
Dacă acesta nu este disponibil, cazul urmează a fi raportat membrului
administraţiei care deține cea mai înaltă funcție.
-
Coordonatorul
urmează să refere cazurile grave suspecte de abuz autorității tutelare locale,
în regim de urgență, prin telefon, iar în decurs de 24 ore să expedieze şi fişa
de sesizare (vezi Anexa nr.5) a cazului
suspect de violenţă, neglijare, exploatare, trafic al copilului[10].
-
Coordonatorul
desemnează pentru fiecare caz în parte un angajat al liceului care va realiza
interviul de protecție a copilului în conformitate cu procedurile legale,
ținând cont de vârsta şi gradul lui de maturitate, pentru a constata, soluţiona
nevoile imediate ale acestuia, implicând, după caz, alţi specialişti pentru
soluţionarea problemelor de sănătate, emoţionale, altor probleme de relevanţă
majoră, inclusiv, în caz de necesitate, limitarea accesului presupusului abuzator la alţi
copii [11].
-
Directorul instituției
va informa suplimentar coordonatorul pentru prevenirea și protecția copilului
față de violență din cadrul Direcției Educație a Primăriei și MECC în cazurile
de violenţă, exploatare, trafic al copilului, comise de cadrele didactice sau
de alt personal al instituţiei de învățământ.
-
Instituţia aduce la
cunoștința părinților sau îngrijitorilor intenția de a referi cazul unui copil
autorității tutelare, cu excepţia cazurilor în care divulgarea acestui lucru ar
putea expune copilul unui grad sporit de risc, i-ar putea cauza prejudicii sau
ar împiedica investigația. În aceste circumstanțe vor fi consultate autoritatea
tutelară, asistentul social comunitar și organele de poliție.
Intervenția,
asistenţa copiilor victime, colaborarea cu alte servicii
La solicitarea autorității
tutelare, un salariat al instituţiei este delegat de către directorul
liceului pentru a participa la lucrările comisiei multidisciplinare la
examinarea sesizării şi întocmirea planului individualizat de asistenţă[12]. Reprezentantul delegat
din partea instituţiei trebuie să deţină informaţii complete cu privire la
cazurile discutate şi să fie împuternicit să ia decizii la sfârșitul ședinței.
Coordonatorul se desemnează
responsabil să asigure realizarea acțiunilor stabilite de către echipa
multidisciplinară în planul individual de asistență, inclusiv monitorizarea
frecvenţei, bunăstării şi siguranţei copilului.
Cazurile mai puțin grave (violenţă fizică, psihologică,
între copii) sunt soluționate în cadrul Instituției. Coordonatorul va convoca
și ghida activitatea grupului de lucru intraşcolar pentru examinarea cazului,
în conformitate cu Metodologia de aplicare a Procedurii de organizare instituțională[13].
Managementul
datelor personale
Păstrarea datelor cu
caracter personal este un element esenţial al bunelor practici de protecţie a
copilului. Instituţia noastră stabileşte clar necesitatea de a documenta orice
suspiciune ce vizează un copil/ elev sau mai mulţi copii/ elevi din cadrul
instituţiei, statutul acestor informaţii şi termenii în care acestea urmează a
fi transmise altor agenţii.
În cazul în care un
angajat dispune de informaţii cu privire la un potenţial abuz sau observă
semne/ indicii ai abuzului acesta trebuie să documenteze cazul cu acurateţe şi
cât mai curând posibil, precizând cele văzute sau menţionate, contextualizând
situaţia şi oferind detalii privind data, timpul şi locul producerii
evenimentului, informaţii despre acţiunile întreprinse.
Cazurile suspecte de abuz, neglijare, exploatare, trafic
al copilului sunt înregistrate în Registrul de evidenţă a sesizărilor privind
cazurile suspecte de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului. Coordonatorul ţine evidenţa Fişelor de sesizare expediate cu
indicarea destinatarului, datei şi orei înregistrării, datei şi orei
expedierii, specialistului care a primit sesizarea şi a celui care a expediat-o[14].
Aceste documente sunt
păstrate într-un dosar confidenţial, separat de alte dosare, la care are acces
doar directorul liceului și Coordonatorul. În acelaş mod, din
motive de protecţie a copilului, urmează a fi păstrate toate informaţiile cu
privire la orice copil în proces de monitorizare.
În cazul în care un elev
este transferat la o altă instituție, se face o copie a acestor documente care
va fi expediată noii instituţii, informaţiile fiind marcate drept confidenţiale
şi adresate Coordonatorului pentru Protecţia Copilului din noua instituţie.
Instituţia oferă date cu caracter personal (caracteristica unui
copil, certificat de reușită academică, liste de copii etc.) numai la
solicitarea în scris din partea instituțiilor abilitate. Liceul Teoretic ”Mihai
Eminescu” poate refuza oferirea acestor date, în baza prezentului document,
dacă consideră că demersul este nejustificat.
Securitatea
spaţiilor
Asigurarea securităţii
încăperilor, terenurilor şi locurilor aferente Instituţiei este
responsabilitatea noastră și contribuie la prevenirea abuzului față de copii[15].
Instituția noastră dispune de un registru de evidență a vizitatorilor,
care este completat de un angajat al liceului.
Oaspeții, vizitatorii
Instituţiei nu sunt lăsați singuri cu copiii. Directorul/coordonatorul/ cadrul
didactic, după caz are responsabilitatea de a verifica temeiul vizitei și a se
asigura că conținutul/ materialele utilizate/ distribuite de vizitatori sunt
adecvate și nu comportă riscuri pentru protecția copilului. Accesul elevilor,
personalului didactic, auxiliar și nondidactic în Instituție este permis doar
cu cardurile de acces.
Instituția noastră se
obligă să mențină în condiții potrivite (curățenie, iluminare,
aerisire/ventilare, căldură pe timp de iarnă) sălile de clasă, holurile,
laboratoarele, sălile de sport, vestiarele, cantina și alte încăperi din
instituție, pentru ca sănătatea și integritatea copiilor să nu fie puse în
pericol.
Mobilierul și
echipamentele (sport, destinate lecțiilor de educație tehnologică, fizică,
chimie) să corespundă particularităților de vârstă și a normelor igienice de
funcționare, cât și repararea imediată a acestora pentru prevenirea
accidentelor.
Instituția noastră:
-
Rezervă spații speciale supravegheate destinate
recreațiilor.
-
Asigură veceuri separate pentru personal, fete, băieți,
iar în interiorul acestora instalarea cabinelor cu uși, cu scopul de a proteja
intimitatea acestora inclusiv dotarea veceurilor cu lavoare, apă curentă,
săpun.
-
Organizează supravegheri permanente a incintei
instituției (cantină, vestiare, veceu, spații de depozitare) la pauze din
partea unui cadru didactic de serviciu, pentru evitarea oricăror accidente sau
evenimente nedorite.
-
Organizează alimentația copiilor la cantină și a
deplasării copiilor împreună cu dirigintele pe coridoare în funcție de program
și flux al elevilor, pentru a evita busculadele, intimidarea copiilor mici de
către cei mari și alte incidente cu potențial violent.
-
Asigură curățenia și siguranța terenurilor aferente
instituției .
-
Nu implică elevii în supravegherea spațiilor, fiind
conștientă că această practică poate pune în pericol atât siguranța lor, cât și
a celorlalte persoane din instituție.
-
Organizează ore de dirigenție, ședințe cu părinții cu
referire la securitatea copiilor în timpul deplasării de acasa spre școlală,
școală – acasă pentru a asigura
protecția copiilor precum și cunoașterea percepției copiilor despre
locurile sigure și cu potențial riscant din cartier și împrejurimile
instituției.
-
Asigură transportarea copiilor spre și de la instituția
de învățămînt sau la activități în afara acesteia (excursie, festival, concurs)
în condiții de siguranță, atât din punct de vedere tehnic, cât și emoțional, precum
și semnarea Acordului informat din partea părinților privind modalitatea de
deplasare a copilului, delegarea responsabilităților privind viața și
securitatea copilului unui cadru didactic pe perioada deplasărilor, acordul
privind înregistrarea video, foto, audio a copilului în cadrul diferitor
activități (vezi Anexa nr.6, 7, 8).
Dacă Instituția noastră
cunoaște despre o decizie judecătoarească în vigoare care împiedică pe cineva
să aibă acces la un copil, o copie a acestei decizii este solicitată și
păstrată de Instituție. Dacă persoana vizată nu respectă decizia de restricție,
Coordonatorul solicită intervenția organelor de poliție.
Comunicarea
despre copii
Comunicarea Instituției cu reprezentanții mass-media în
cazurile care se referă la copii este ghidată de prevederile Regulamentului
aprobat prin Ordinul ME nr. 60 din 07 februarie 2014.
Cuvintele şi părerile copiilor şi tinerilor sunt
importante pentru noi. Le folosim pentru a înţelege mai bine ce probleme îi
preocupă şi pentru a le face cunoscute celorlalţi. În aceste scopuri, discutăm
cu copiii şi uneori îi filmăm sau îi fotografiem pentru a documenta mai bine
situația. În materialele noastre, copiii şi tinerii apar într-o lumină
pozitivă, fără a vorbi despre teme care îi fac să se simtă incomodaţi,
ruşinaţi, să retrăiască amintiri neplăcute. În cazul subiectelor sensibile şi a
situaţiilor cu conotaţie negativă, care pot afecta sănătatea şi bunăstarea
copiilor (violenţă, accidente, infracţiuni, consumul de substanţe etc.),
copiilor le este protejată identitatea (nu se dau detalii personale, cum este
numele sau localitatea, se acoperă faţa, se schimbă vocea).
În cadrul unor evenimente, organizăm întâlniri ale
copiilor cu mass-media. Înainte de contactul cu copiii, informăm jurnaliştii
despre regulile de comunicare cu copiii, politica noastră de protecţie a
copilului și necesitatea protejării identității copiilor în cazul subiectelor
sensibile şi a situaţiilor cu conotaţie negativă. De asemenea, pregătim copiii
pentru întâlnirea cu jurnaliştii, le explicăm că este dreptul lor să discute cu
presa, dar că nu sunt obligaţi să o facă, de aceea pot refuza să dea interviu
în orice moment sau pot să nu răspundă la anumite întrebări. Reprezentanţii liceului
sunt de faţă în timpul comunicării jurnaliştilor cu copiii (interviuri,
filmări, sesiuni foto) şi pot întrerupe interviul dacă este cazul.
În același timp, solicităm părinților/ îngrijitorilor un
acord scris și copiilor un acord oral în cazul interviurilor și utilizării
imaginilor (Anexă nr.7). Vom obține de
fiecare dată acest acord înainte de interviu sau evenimentul în care preluăm
imaginile.
Instrucțiuni
privind înregistrarea imaginilor de către instituție
- Toți copiii trebuie să fie îmbrăcați adecvat. În
situațiile când copiii sunt îmbrăcați sumar, vom acorda o atenție deosebită
imaginilor pe care le selectăm.
- Imaginile înregistrate trebuie să se focuseze pe o
activitate (să surprindă o activitate) și, pe cât este posibil, să includă mai
degrabă grupuri de copii, decât indivizi aparte.
- Ne vom asigura că fotografii sau cei care filmează nu
sunt lăsați să petreacă timp cu copiii sau să aibă acces la copii fără
supraveghere.
-
Orice plângere sau
îngrijorare referitoare la imagini inadecvate sau nepotrivite trebuie să fie
raportată și înregistrată ca și orice suspiciune de abuz, conform procedurilor
prezentei politici.
-
Ne vom asigura că
imaginile sunt stocate într-un loc sigur, la care au acces doar persoanele
autorizate.
Instrucțiuni
privind publicarea imaginilor de către instituție
-
Vom utiliza doar
prenumele copiilor sau pseudonime; vom fi atenți să nu dezvăluim prea multe
detalii despre locul aflării, școala sau hobby-ul copilului.
-
Vom solicita
permisiunea copilului de a utiliza imaginea lui.
-
În mod obligatoriu
vom obține acordul părintelui/ îngrijitorului și îl vom informa despre ce, cum
și unde vor fi folosite imaginile. Permisiunea primită de la adult va fi arhivată
și păstrată pe un termen de 3 ani.
-
Vom încerca să
selectăm imagini care reprezintă diverși copii – fete și băieți, de diferite
vârste, abilități și grupuri etnice.
-
Per ansamblu,
imaginea trebuie să transmită demnitate, optimism, emoții pozitive, chiar dacă
reflectă și o nevoie/ problemă.
-
Vom solicita sfatul
unui specialist înaintea plasării imaginilor pe internet.
Instituția noastră
nu subcontractează servicii de înregistrare a imaginilor copiilor, fiind
conștientă că nu deține controlul asupra modului în care aceste imagini pot fi
utilizate.
Părinții care, în
cadrul anumitor evenimente organizate de instituție, înregistrează imagini cu
copiii sunt informați despre necesitatea respectării regulilor descrise în
acest document. Părinții vor stabili reguli de utilizare a imaginilor în care
sunt prezenți și alți copii din grup/ clasă/ școală.
Instrucțiuni privind utilizarea
Internetului și TIC in instituție
Sarcina instituției noastre este de a se asigura că preocupările
legate de protecția copilului sunt abordate în Politicile Instituției de
utilizare a Internetului și tehnologiilor de informare și comunicare. Multe
aspecte ale acestor politici necesită o revizuire periodică, deoarece
tehnologiile evoluează rapid.
Instituția recunoaște că tehnologiile informaționale au
beneficii semnificative pentru dezvoltarea copilului, dar în acelaș timp
comportă anumite riscuri. În acest context accesul la Internet este posibil
doar în sălile multimedia și biblioteca Instituției.
Toate produsele media (CD-uri, DVD-uri, programe de
calculator etc.) utilizate în cadrul orelor, activităților vor fi verificate
pentru a stabili corespunderea acestora cu vârsta copiilor și caracterul
adecvat al conținutului. În cazul în care există un dubiu în ceea ce privește
caracterul adecvat al materialului, vor fi consultați specialiștii indicați în
funcție de necesități.
Telefoanele mobile, tabletele sunt
deconectate în timpul orelor și reconectate după finalizarea programului
școlar.
Laptopurile, computerele
personale, consolele video sunt utilizate în cadrul orelor, activităților
extracurs sub supravegherea cadrului
didactic.
Instrucțiuni privind organizarea
activităților unul la unul cu copiii, (cabinetele specialiștilor, Centrul de
Resurse Educație Incluzivă (CREI)) .
PPC își propune să prevină cazurile de abuz îndreptate
împotriva copilului și reducerea numărului de incidente copil- copil, adult –
copil în cadrul programelor și serviciilor unul la unul oferite de instituție, iar personalul implicat
în desfășurarea de activități cu copiii să-și folosească abilitățile necesare
pentru a contribui la dezvoltarea și protejarea fiecărui copil, ținând cont de
faptul că, în toate deciziile luate, principala grijă este interesul superior
al copilului.
Instrucțiunile propuse mai jos, în primul rând, au scopul
de a proteja copiii, iar apoi de a reduce la minim riscul pentru cadrele
didactice de sprijin, logopezi, psihologi, alți specialiști de a fi acuzați pe
nedrept de comportament necorespunzător sau violență.
- Afișarea la un loc vizibil a orarului aprobat al
activităților individuale și de grup.
- Transmiterea, cu cel puțin o săptămână înainte,
profesorului și părintelui a orarului activităților individuale cu beneficarii
CREI.
- Semnarea declarației de angajament, de către specialiști.
- Accesul părinților/îngrijitorilor este limitat, dacă
acesta vine în contradicție cu interesul superior al copilului.
- Însoțirea peroanelor străine (voluntari, sponsori) în
timpul desfășurării diferitor activități, informarea lor despre PPC, semnarea
declarației de angajament,.
- Specialiștilor și persoanelor străine li se interzice de
a filma, fotografia, înregstra copiii în timpul activităților fără permisiunea
Instituției și cunoașterea prealabilă a instrucțiunilor privind înregistrarea
și publicarea imaginilor.
- Dosarele personale ale elevilor ce conțin date
confidențiale vor fi păstrate într-un loc sigur în cabinetele specialiștilor,
CREI.
Instrucțiuni privind organizarea
excursiilor, delegarea la evenimente, activități comunitare, voluntariat
Până la începerea activităților enumărate mai sus,
Instituția:
-
Promovează cu elevii și, după caz cu părinții, personalul implicat, ore
privind securitatea și sănătatea copilului, ajutând copiii să
identifice potențialele riscuri și modalități de diminuare/depășire a acestora.
-
Solicită
părinților semnarea acordului informat pentru participarea copilului la
eveniment (Vezi anexa nr.8).
-
Desemnează
prin ordin persoanele responsabile de securitatea și bunăstarea copiilor pe parcursul
evenimentului.
Anexe
Anexa nr.1 Legislație și acte normative:
·
Codul Educației (Cod nr.152 din 17.07.2014)
·
Legea Nr. 140 din
14.06.2013 privind protecţia specială a copiilor aflaţi în situaţie de
risc şi a copiilor separaţi de părinţi
·
Legea Nr.30 din 07.03.2013 cu privire la protecţia
copiilor împotriva impactului negativ al informaţiei
·
Legea Nr. 133 din
08.07.2011 privind protecţia datelor cu caracter personal
·
Hotărârea de Guvern Nr. 270 din 08.04.2014 cu privire la aprobarea
Instrucţiunilor privind mecanismul intersectorial de cooperare pentru
identificarea, evaluarea, referirea,
asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale
violenţei, neglijării, exploatării şi traficului
·
Strategia de dezvoltare a educației pentru anii
2014-2020. Educația -2020 (Hotărârea Guvernului RM nr.944 din 14.11.2014)
·
Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie
a lucrătorilor instituţiilor de învăţămînt în cazurile de abuz, neglijare,
exploatare, trafic al copilului, aprobată prin Ordinul Ministerului Educației
nr. 77 din 22 februarie 2013
·
Metodologia de aplicare a Procedurii de organizare instituţională şi de
intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învăţămînt preuniversitar în
cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului, aprobată prin
Ordinul Ministerului Educației nr. 858 din 23 august 2013
·
Standarde de calitate pentru instituțiile de învățământ primar și secundar
general din perspectiva școlii prietenoase copilului (Ordinul MR nr. 970 din
11.10.2013)
·
Ordinul comun al Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei,
Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educației și Ministerul Sănătătții
nr.153/1043/1042/293 din 08.10.2014 ”Cu privire la aprobarea Fișei de sesizare
a cazului suspect de violență, neglijare, exploatare și trafic al copilului.”
·
Ordinul ME nr.1049
din 10.10.2014 ”Cu privire la punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind
mecanismul interesectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea,
referirea, asistența și monitorizarea copiilor victime și potențiale victime
ale violenței, neglijării, exploatării și traficului.”
·
Regulamentul privind comunicarea între instituțiile de învățământ și
mass-media în cazurile care se referă la copii, aprobat prin Ordinul
Ministerului Educației nr. 60 din 07 februarie 2014.
·
Codul de etică al
cadrului didactic, aprobat prin Ordinul Ministerului Educației nr. 861 din 07
septembrie 2015.
·
Instrucţiunea privind evaluarea şi dezvoltarea comportamentului elevului
(proiect).
Anexa
nr.2 Definiția, formele de abuz,
semnele, indicatorii
În conformitate cu Legea nr. 140 din 14.06.2013 privind
protecţia specială a copiilor în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de
părinţi şi Legea nr. 45-XVI din 1 martie 2007 cu privire la prevenirea şi
combaterea violenţei în familie, Instrucţiunile privind mecanismul
intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea,
asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale
violenţei, neglijării, exploatării şi traficului (aprobate prin Hotărârea
Guvernului Nr. 270 din 08.04.2014):
Abuz faţă de copil - forme de rele tratamente produse de către
părinţi/reprezentanţi legali/îngrijitori sau de orice altă persoană aflată în
poziţie de răspundere, putere ori în relaţie de încredere cu copilul, care
produc vătămare actuală sau potenţială asupra sănătăţii acestuia şi îi pun în
pericol viaţa, dezvoltarea, demnitatea şi moralitatea.
Abuz fizic - vătămare intenţionată a integrităţii corporale ori a
sănătăţii copilului prin lovire, îmbrâncire, trântire, tragere de păr,
înţepare, tăiere, ardere, strangulare, muşcare, în orice formă şi de orice
intensitate, prin otrăvire, intoxicare, alte acţiuni cu efect similar; orice
pedeapsă corporală şi oricare alte forme de tortură, tratament sau pedeapsă
crudă, inumană sau degradantă; agresiune fizică şi hărţuire fizică întreprinse
de către adulţi sau alţi copii.
Abuz psihologic - acţionare psihică asupra copilului, unică sau repetată,
atitudine neglijentă sau ostilă, alte comportamente ale adulţilor sau ale altor
copii (ofense, luare în derâdere, înjurare, insultare, poreclire, şantaj,
distrugere demonstrativă a obiectelor personale, ameninţări verbale, izolare de
prieteni, interzicerea frecventării instituţiei de învățământ, privarea
accesului la informaţii), care provoacă copilului deformări ale autoaprecierii,
pierderea încrederii în sine şi care complică procesul de dezvoltare şi socializare
a copilului.
Abuz sexual - incitarea sau constrângerea unui copil de a se implica
în orice fel de activitate sexuală ilegală sau psihologic dăunătoare. Abuzul
sexual include:
-
incest - orice relaţie sexuală între rude unite prin legături
de sânge sau prin alianţă;
-
viol - raportul sexual săvârșit prin constrângere fizică sau
psihică a copilului sau profitând de imposibilitatea acestuia de a se apăra ori
de a-şi exprima voinţa;
-
hărţuire sexuală - orice formă de comportament fizic, verbal sau
nonverbal, de natură sexuală, care lezează demnitatea copilului ori creează o
atmosferă neplăcută, ostilă, degradantă, umilitoare sau insultătoare;
-
prostituţie
infantilă - folosirea copilului pentru
activităţi sexuale, contra cost sau contra oricăror altor avantaje materiale;
-
pornografie
infantilă - producerea, distribuirea,
difuzarea, importarea, exportarea, oferirea, vinderea, schimbarea, folosirea
sau deţinerea de imagini sau alte reprezentări ale unuia sau ale mai multor
copii implicaţi în activităţi sexuale explicite, reale sau simulate, ori de
imagini sau alte reprezentări ale organelor sexuale ale unui copil,
reprezentate de manieră lascivă sau obscenă, inclusiv în formă electronică;
-
molestare - mângâierea zonelor intime, sărutarea copilului,
obligarea copilului de a atinge părţile intime ale abuzatorului;
-
căsătoria timpurie
sau logodna copiilor care implică relaţii sexuale - căsătorie în care una sau ambele părţi sunt căsătorite fără acceptul ei
sau al lui sau împotriva voinţei ei sau a lui, sau când acceptul nu este valid.
Trafic de copii - recrutarea, transportarea, transferul, adăpostirea sau
primirea unui copil, precum şi darea sau primirea unor plăţi ori beneficii
pentru obţinerea consimțământului unei persoane aflate în poziţie de
răspundere, putere ori în relaţie de încredere cu copilul, în scopul:
-
exploatării
sexuale, comerciale şi necomerciale, în prostituţie sau în industria
pornografică;
-
exploatării prin
muncă sau prin servicii forţate;
-
practicării
cerşetoriei sau în alte scopuri josnice;
-
exploatării în sclavie
sau în condiţii similare sclaviei, inclusiv în cazul adopţiei ilegale;
-
folosirii în
conflicte armate;
-
folosirii în
activităţi criminale;
-
prelevării
organelor sau ţesuturilor umane;
-
abandonării în
străinătate;
-
vânzării sau
cumpărării.
Neglijarea copilului – omisiunea, voluntară sau involuntară, a unei persoane
care are responsabilitatea creşterii, îngrijirii sau educării copilului, de a
lua orice măsură subordonată acestei responsabilităţi, fapt care pune în
pericol viaţa, dezvoltarea fizică, mentală, spirituală, morală sau socială,
integritatea corporală, sănătatea fizică sau psihică a copilului. Neglijarea se
poate prezenta sub mai multe forme:
-
neglijare
alimentară - privarea de hrană, absenţa
din meniul copilului a mai multor alimente esenţiale pentru dezvoltare, mese
neregulate, alimente nepotrivite sau administrate necorespunzător vârstei
copilului;
-
neglijare
vestimentară - haine nepotrivite pentru
anotimp, haine nepotrivite mărimii copilului, haine murdare, lipsa hainelor;
-
neglijarea igienei - igienă corporală necorespunzătoare, mirosuri
respingătoare, prezenţa paraziţilor;
-
neglijare medicală - absenţa îngrijirilor necesare, omiterea vizitelor de
control, neaplicarea tratamentelor prescrise de medic, nesolicitarea
serviciului de urgenţă la necesitate;
-
neglijarea
educaţională - neşcolarizarea copilului,
interzicerea de a frecventa activităţile/instituţiile extraşcolare,
neimplicarea în procesul de monitorizare a progreselor şcolare;
-
neglijarea
emoţională - lipsa atenţiei, a semnelor de
afecţiune şi a cuvintelor de apreciere;
-
lăsarea copilului
fără supraveghere - acţiune prin care
un copil este părăsit, lăsat fără îngrijire de către părinţii săi sau de către
persoanele care au obligaţii legale de întreţinere faţă de copil;
Exploatarea prin muncă a copilului
- munca ce prin natura sa sau prin condiţiile în care se
exercită este susceptibilă de a dăuna sănătăţii, securităţii sau moralităţii
copilului.
Semnele abuzului, neglijării, exploatării copilului
după tipul de abuz[16] Rareori un
indicator este o dovadă concludentă că un copil a fost traumatizat. În cele
mai multe cazuri, copiii prezintă un grup de indicatori comportamentali şi
fizici. |
||||
|
Tipul de violență |
Indicatori fizici |
Indicatori psiho-comportamentali |
|
|
Abuz fizic |
Leziuni (echimoze, tăieturi, arsuri, urme de muşcături, fracturi,
etc.) care nu sunt în concordanţă cu explicaţia oferită (ex: echimoză extinsă
pe o anumită zonă); Prezenţa mai multor leziuni într-o perioadă de timp ; Orice echimoză pe corpul copilului; Leziuni faciale la copiii preşcolari (ex. tăieturi, echimoze, răni,
etc.); Leziuni incompatibile cu vârsta şi dezvoltarea copilului |
Nu-şi poate aminti cum au apărut leziunile sau oferă o explicaţie
inconsecventă; Frică de adulţi sau nedorinţă de a merge acasă, absenteism şcolar; Se poate ghemui sau eschiva dacă este atins în mod neaşteptat; Poate afişa o privire lipsită de expresie sau rece; Extrem de agresiv sau de retras; Poartă mâneci lungi pe timp călduros pentru a ascunde leziunile; Extrem de ascultător/supus, trist, plânge frecvent |
|
|
Abuz emoţional |
Enurezisul şi / sau diaree, care nu au origine medicală; Plângeri psihosomatice frecvente: dureri de cap, greaţă, dureri
abdominale; Copilul nu reuşeşte să se dezvolte; |
Izolare sau agresivitate extremă, schimbări ale stărilor de spirit; Prea ascultător; prea bine-manierat, prea îngrijit şi curat; Comportament demonstrativ (în scopul atragerii atenţiei); Afişează o inhibare extremă în timpul jocului; Relaţii proaste cu semenii; Depresii severe, tentative de suicid; Fuga de acasă; Îşi cere scuze în mod constant |
|
|
Abuz sexual |
Prurit neobişnuit sau excesiv în zona genitală sau anală; Lenjerie de corp ruptă, pătată sau însângerată (poate fi observată
când copilul merge la baie); Sarcină sau boală venerică; Leziuni în zonele vaginale sau anale (ex: echimoze, umflături sau
infecţii). În timp ce indicatorii abuzului sexual de mai sus nu sunt concludenţi,
unul sau mai mulţi ar putea fi un semn că copilul are nevoie de ajutor. |
Jocuri sexuale nepotrivite vârstei, cu jucării, cu sine însuşi, cu alţii (ex.-replicarea actelor sexuale
explicite); Desene sexuale explicite şi / sau descrieri nepotrivite vârstei; Cunoştinţe sexuale bizare, sofisticate sau neobişnuite; Promiscuitate ;Prostituţie; Comportamente seducătoare; Teama de domiciliu, teama xcesivă faţă de bărbaţi sau femei; Depresii. |
|
|
Neglijare |
Abandon; Necesităţi
medicale / stomatologice nesupravegheate; Lipsa
substanţială de supraveghere; Foame,
haine necorespunzătoare, igienă precară; Condiţii
persistente: scabie, păduchi, erupţii cutanate de la scutece sau alte
tulburări ale pielii; Întârzieri
în dezvoltare (limbaj, greutate). |
Afişează în mod regulat oboseală sau apatie, adoarme la ore; Fură alimente sau cere mâncare de la colegii de clasă; Raportează că nici un îngrijitor nu este acasă; Absenteism frecvent / întârzieri; Comportament autodistructiv (droguri, alcool, automutilare); Abandon şcolar (adolescenţi). |
|
|
Semnele
abuzului, neglijării, exploatării, traficului copilului pe vârste. |
|||
|
Semne psiho-comportamentale ale abuzului fizic,
emoţional şi ale neglijării |
|||
|
7-12 ani |
13-18 ani |
||
|
Tendinţă de a ascunde cauza traumelor Nedorinţă de a se întoarce acasă după ore Izolare
Lipsă de prieteni, Nereuşită şcolară, Agresivitate Hoţie, Fuga de acasă, Autostigmatizare
Culpabilizare |
Vagabondaj,Comportament, delincvent Consum de alcool şi droguri,Depresie Tendinţe suicidale Autostigmatizare Culpabilizare |
||
|
Semne psiho-comportamentale ale abuzului sexual |
|||
|
7-12 ani |
13-18 ani |
||
|
Jocuri sexuale cu caracter obsedant Agresivitate sporită în raport cu semenii Frecventarea neregulată a şcolii Neîncredere în alţii Lipsa concentrării atenţiei Nereuşită şcolară Autostigmatizare Culpabilizare Depresie Anxietate |
Semne ale depresiei clinice Anxietate Dereglări ale somnului Tendinţe suicidale Izolare Fuga de acasă Promiscuitate Comportament antisocial Comportament delincvent Consum de alcool şi droguri Autostigmatizare Culpabilizare |
||
Anexa nr. 3 Persoanele de contact
Persoane de contact la nivel
de Instituție (24.08.2020)
Coordonatorul desemnat pentru protecția copilului
Nume, prenume:
Tel. de contact:
Persoane de contact la nivel
de DE/ SAP
Direcţia raională/municipală învăţămînt, tineret şi sport
Nume, prenume:
Tel. de contact:
E-mail:
Persoane de contact la nivel
local
Referirea la servicii
Cînd instituția educațională
are suspiciuni referitor la un pericol
iminent pentru viaţa sau sănătatea copilului, apelează autoritatea tutelară
locală la nr.
Pentru referiri URGENTE:
Asistentul social comunitar:
DE / Direcția protecție
socială:
Inspectoratul teritorial de
poliţie:
Serviciul de asistenţă
medicală de urgenţă: 112
Inspectoratul de stat al
muncii:
Anexa nr. 4 Declarație
de angajament
Declaraţie semnată de către personalul (salariați sau voluntarii) ce
activează în bază de contract/ mandat în cadrul Gimnaziului “Victor Coțofană”
Eu, subsemnatul,
_________________________________________________
prin prezentul document declar
că:
· nu am fost condamnat în trecut pentru un comportament
incompatibil cu responsabilitatea de a educa, îngriji sau supraveghea copii,
precum şi că nu am fost supus unor măsuri administrative de investigaţie pentru
acte criminale sau încălcare a conduitei, care să pună în primejdie
integritatea fizică sau psihică a copiilor;
· am primit şi am luat act de documentul referitor la
Politica de Protecţie a Copilului şi mă angajez să respect prevederile acesteia;
· am fost informat despre faptul că, în cazul în care vor
apărea suspiciuni cu privire la un comportament incompatibil cu promovarea
drepturilor copilului şi contrar politicii de protecție a copilului, adoptată
de instituție, aceasta îşi rezervă dreptul de a întreprinde măsuri de
protecţie, inclusiv suspendarea provizorie din funcţie;
· am fost informat despre faptul că, dacă vor exista dovezi
serioase contra mea şi incidente contrare principiilor protecţiei copiilor
aflaţi în grija mea sau cu care intru în contact în cadrul atribuţiilor de
serviciu, Gimnaziul “Victor Coțofană” va întreprinde măsurile administrative şi juridice
corespunzătoare;
___________________________ , ________________________
(data) (locul)
Semnătura:_________________________
Anexa nr. 6 Acordul informat din partea părinților
ACORD INFORMAT DIN PARTEA PĂRINȚILOR
În cadrul serviciilor prestate de către instituție sunt oferite diferite
activități care implică copilul. În activitatea noastră ne ghidăm după
principiul conform căruia în orice situație interesele copilului sânt
prioritare. Considerăm protecția drepturilor copilului ca fiind indispensabilă
în deciziile noastre, de aceea avem nevoie de acordul Dvs. și de o serie de
informații utile pentru a asigura siguranța și bunăstarea copilului în toate
acțiunile Instituției. Informațiile vor fi confidențiale și vor fi împărtășite
doar adulților implicați care au nevoie de ele pentru a asigura protecția
corespunzătoare a copilului Dvs.
Acordul privind activitățile planificate (vă rugăm să bifați
căsuța corespunzătoare)
□ Sunt/suntem de acord ca copilulul meu/nostru să se deplaseze singur de
acasă -la școala, școală – acasă. Îmi asum/asumăm responsabilitatea că am
elaborat și învățat împreună cu copilul meu/nostru traseul sigur de deplasare.
□ Sunt/suntem de acord să conduc/conducem copilul meu/nostru pînă la ușa de
intrare și să-l întâlnesc/întâlnim tot la intrare la sfârșitul activităților în
scopul limitării accesului a persoanelor străine.
□ Deleg/delegăm învățătorului, specialiștilor instituției responsabilitatea
pentru copilul meu/nostru în timpul activităților școlare, extrașcolare și
autorizez/autorizăm să ia decizii în cazul în care se impune un tratament
medical de urgență pentru copilul meu/nostru.
□ Declar/declarăm că am/avem autoritate deplină să acord/acordăm acordul la
acest document.
Acordul privind mass-media (vă
rugăm să bifați căsuța corespunzătoare)
□ Sunt/suntem de acord cu participarea copilului
meu/nostru în activități mass-media care pot include fotografierea,
înregistrări video și audio sau alte forme de înregistrare, conținut care poate
fi prezentat și în formă tipărită (de exemplu, în ziare) sau postate online.
□ NU SUNT/NU SUNTEM DE ACORD cu participarea copilului
meu/nostru în activități mass-media
Confirm că am citit și înțeles Formularul de Acord informat din partea
părinților și sunt de acord să mă
conformez prevederilor enunțate în acesta.
Numele copilului …..………………………………………………………………………………
Data …… ....
Numele și semnătura (numele
părintelui/reprezentantului legal)
..................................................................................................................................
Istoricul medical
Informațiile
din acest formular sunt confidențiale. La ele vor avea acces doar cadrul
medical și persoanele nemijlocit responsabile.
Numele, prenumele
copilului.....................................................................................
Data
nașterii.................................................................................................................
Alergii cunoscute (la alimente, condiții, înțepături de
insecte, medicamente)............
.....................................................................................................................................
Se află în prezent sub tratament medicamentos
(subliniați) Da Nu
Dacă da, indicați
tipul/doza....................................................................................................
...............................................................................................................................................
Afecțiuni existente (de ex. astmă, epilepsie, handicap,
tensiune mică, diabet, predispoziție pentru migrene/leșin, amețeală,
depresie/anxietate).
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Intervenții chirurgicale și spitalizări anterioare
.............................................................................
.......................................................................................................................................................
Vă rugăm să indicați tot ce considerați necesar să știm
pentru a asigura securitatea și protecția copilului Dvs. și după caz pentru a
oferi îngrijire corespunzătoare în scopul implicării depline a copilului pe
durata activităților.
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Anexa
nr. 7 Acordul informat al părinților pentru utilizarea imaginii copilului
Cuvintele şi părerile copiilor şi tinerilor sunt importante pentru noi. Le
folosim pentru a înţelege mai bine ce probleme îi preocupă şi pentru a le face
cunoscute celorlalţi. În aceste scopuri, discutăm cu copiii şi uneori îi filmăm
sau îi fotografiem pentru a documenta mai bine situația. În materialele
noastre, copiii şi tinerii apar într-o lumină pozitivă, fără a vorbi despre
teme care îi fac să se simtă incomodaţi, ruşinaţi, să retrăiască amintiri
neplăcute. În cazul subiectelor sensibile şi a situaţiilor cu conotaţie
negativă, care pot afecta sănătatea şi bunăstarea copiilor (violenţă,
accidente, infracţiuni, consumul de substanţe etc.), copiilor le este protejată
identitatea (nu se dau detalii personale, cum este numele sau localitatea, se
acoperă faţa, se schimbă vocea).
În cadrul unor evenimente, organizăm întâlniri ale copiilor cu mass-media.
Înainte de contactul cu copiii, informăm jurnaliştii despre regulile de
comunicare cu copiii, politica noastră de protecţie a copilului și necesitatea
protejării identității copiilor în cazul subiectelor sensibile şi a situaţiilor
cu conotaţie negativă. De asemenea, pregătim copiii pentru întâlnirea cu
jurnaliştii, le explicăm că este dreptul lor să discute cu presa, dar că nu
sunt obligaţi să o facă, de aceea pot refuza să dea interviu în orice moment
sau pot să nu răspundă la anumite întrebări. Reprezentanţii Gimnaziul
“Victor Coțofană” sunt de faţă în timpul comunicării jurnaliştilor cu
copiii (interviuri, filmări, sesiuni foto) şi pot întrerupe interviul dacă este
cazul.
Noi, subsemnații,
mama
__________________________________,
tutorele/ îngrijitorul (după caz)
(nume, prenume)
tatăl
____________________________________, ____________________________________,
(nume, prenume) (nume,
prenume)
copilului
____________________________________,
(nume, prenume)
suntem de acord ca citate ale copilului nostru şi imagini
foto/ video cu el să fie folosite în diferite materiale ale Gimnaziul “Victor Coțofană” broşuri, postere, rapoarte, filmuleţe, articole pentru
ziare sau pagini web, reviste etc. (scrieţi clar „da” sau „nu”) ________.
Sunt informat/-ă că este posibil ca, în timpul
activităților desfășurate de Instituție,
copilul meu să comunice cu jurnaliştii pe teme legate de drepturile sale. Îmi
dau acordul pentru ca în timpul acestor întâlniri copilul meu să fie
fotografiat (scrieţi clar „da” sau „nu”) ________, filmat (scrieţi clar „da”
sau „nu”) ________, intervievat (scrieţi clar „da” sau „nu”) ________, iar
materialele ce conţin foto/ video şi interviuri cu copilul să fie difuzate la
TV, radio, publicate în ziare sau postate pe internet.
Date de contact
În caz de
necesitate, ne puteţi contacta la numerele de telefon:
Mobil:
_____________________________
Domiciliu
(scrieţi codul):___________________________
Dacă
încercarea de a mă contacta eşuează, puteţi să contactaţi următoarea persoană:
Nume, prenume:_________________________
Telefon de contact: _____________________
Am primit un
exemplar al prezentului document.
Semnături: Mama ________________________ Tata ________________________ Tutorele (după
caz)____________________ |
Data: ________________________ Localitatea:______________________ |
Anexa nr. 8 Acordul informat al părinților privind
activitățile planificate
(cercuri, ansambluri, secții, , seminare, întruniri, ateliere de lucru
organizate de către partenerii educaționali, excursii, vizite de studiu,
delegare pentru participare la festivaluri, concursuri, expoziții, excursii și
călătorii în țară cât și în afara frontierilor republicii)
În cadrul serviciilor prestate de către instituție sunt oferite diferite
activități care implică copilul. În activitatea noastră ne ghidăm după
principiul conform căruia în orice situație interesele copilului sunt
prioritare. Considerăm protecția drepturilor copilului ca fiind indispensabilă
în deciziile noastre, de aceea avem nevoie de acordul informat din partea Dvs.
Eu/Noi, subsemnatul, subsemnații
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
□ Sunt/suntem de acord
cu participarea/deplasarea copilului
meu/nostru .........................................................................................................................................................
Numele prenumele copilului
și cu participarea acestuia la activitatea
____________________________________ desfășurată în perioada______________,
locul__________________________. Sunt/suntem informați despre obiectivele,
conținutul și metodele de lucru, condițiile de organizare ale activității la
care participă copilul meu/nostru.
□ Deleg/ delegăm
D-ei.................................................................................................................. numele prenumele
cadrului didactic
responsabilitatea pentru copilul meu/nostru în timpul acestor activități
.
Confirm că am citit și înțeles Acordul informat al
părinților.
Date de contact.
În caz de necesitate, ne puteți
contacta la numerele de telefon:
Mobil____________________________________________
Domiciuliu (scrieți
codul)____________________________
Dacă încercarea de a mă
contacta eșuiază, puteți să contactați următoarea persoană:
Nume,
prenume______________________________________________________
Telefon de
contact:___________________________________________________
Am primit un exemplar al
prezentului document.
Data …… ....
Numele și semnătura (numele
părintelui/reprezentantului legal)
..................................................................................................................................
[1] Pct. 39, 44 din Instrucţiunile privind mecanismul
intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 2, 3 din Procedura de
organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de
învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)
[2] Pct. 39, 44 din Instrucţiunile privind mecanismul
intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 2, 3 din Procedura de
organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de
învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)
[3] Detalii în pct. 1.2 din Metodologia de aplicare a
procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013
[4] Detalii în pct. 2.1 din Metodologia de aplicare a
procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013
[5] Detalii în pct. 2.2 din Metodologia de aplicare a
procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013
[6] Detalii în pct. 2.3 din Metodologia de aplicare a
procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013
[7] Detalii în pct. 2.4 din Metodologia de aplicare a
procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013
[8] Pct. 39 din Instrucţiunile privind mecanismul
intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 2 din Procedura de
organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de
învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)
[9] Pct. 59 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 4 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)
[10] Pct. 61 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 6 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)
[11] Pct. 9 din Instrucţiunile privind mecanismul
intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014);
[12] Pct. 63 din Instrucţiunile privind mecanismul
intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 7 din Procedura de
organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de
învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)
[13] Pct. 64 din Instrucţiunile privind mecanismul
intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 8 din Procedura de
organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de
învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013); pct. 3.2 din
Metodologia de aplicare a procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr.
858 din 23.08.2013
[14] Pct. 34-35 din Instrucţiunile privind mecanismul
intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 12-13 din Procedura de
organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de
învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)
[15] Pct. 43 din Instrucţiunile privind mecanismul
intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 1 din Procedura de
organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de
învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)
[16] Document preluat din GHID DE APLICARE PRACTICĂ.
Mecanismul intersectorial de cooperare pentru asistenţa şi monitorizarea
copiilor victime şi potenţiale victime ale abuzului, neglijării, exploatării,
traficului, 2012, CNPAC & CIDDC
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu