imagine de pornire

imagine de pornire

marți, 5 ianuarie 2021

Politica de protectie a copilului

 

                   Ministerul Educației, Culturii și Crecetării al RM

Direcția Educație Drochia         

 IP Gimnaziul Victor Coțofană”, s. Chetrosu

 

Aprobat:

Director Novac Elena

În baza Deciziei

CP din 24.08.2020 pr.-verbal nr.1

CP din 24.08.2020 pr.-verbal nr.7

 

 

 

POLITICA DE PROTECŢIE A COPILULUI

A INSTITUȚIEI PUBLICE

GIMNAZIUL „VICTOR COȚOFANĂ”, s. CHETROSU

 

 

 

 

                                                                                    2020

 

Sumar

Angajamentul scris al Gimnaziului Victor Coțofană de a proteja copiii de toate formele de abuz  2

Definirea fenomenului violenței 2

Elementele de bază ale Politicii de Protecție a Copilului (prevenire, protecție, asistență) 2

Principiile PPC.. 2

Cui se adresează PPC.. 2

Aprobarea și revizuirea PPC.. 4

Coordonarea, funcții și responsabilități 2

Managementul personalului, inclusiv auxiliar 5

Recrutarea personalului 5

Instrucțiunile de bază. 6

      Instruire și suport........................................................................................................................6

Codul de conduită a personalului 2

Comportamente inacceptabile. 7

Comportamente dezirabile. 2

Principii aplicabile în cazul contactului fizic. 8

Consecinţele privind nerespectarea Codului de Conduită. 2

Prevenirea violenţei, dezvoltarea abilităților copiilor și părinților 9

Modalități de raportare a cazurilor de abuz de către copii, părinți 2

Proceduri de identificare și raportare a abuzului 11

Intervenția, asistenţa copiilor victime, colaborarea cu alte servicii 12

Managementul datelor personale. 13

Securitatea spaţiilor 13

Comunicarea despre copii 14

Instrucțiuni privind înregistrarea imaginilor de către instituție……………………..……….………...15

Instrucțiuni privind publicarea imaginilor de către instituție..................................................................15

Instrucțiuni privind utilizarea Internetului și TIC în instituție..................................................16

Instrucțiuni privind organizarea activităților unul la unul cu copiii, (cabinetele specialiștilor, CREI)........................................................................................................................................16

Instrucțiuni privind organizarea excursiilor, delegarea la evenimente, activități comunitare, voluntariat.................................................................................................................................17

Anexe

Anexa 1. Legislație și acte normative..................................................................................18

Anexa 2. Definiția, formele de abuz, semnele, indicatorii 19

Anexa 3. Persoanele de contact 23

Anexa 4. Declarația de angajament a personalului 24

Anexa 5. Fișa de sesizare. 25

            Anexa 6 Acordul informat din partea părinților .................................................................27

Anexa 7. Acordul informat al părinților pentru utilizarea imaginii copilului 29

            Anexa 8 Acordul informat al părinților privind activitățile planificate...............................30

 

 


Angajamentul scris al Gimnaziului Victor Coțofană de a proteja copiii de toate formele de abuz

Gimnaziul Victor Coțofană în continuare - Instituție) recunoaște și își asumă responsabilitățile față de copii, drepturile lor și, în special, dreptul de a fi protejat de orice formă de violență. Politica de față a fost concepută pentru a asigura că Gimnaziul Victor Coțofană întreprinde toate măsurile posibile pentru a preveni violenţa şi a proteja copiii de acest fenomen. În acest sens, Gimnaziul “Victor Coțofană” se bazează pe prevederile Convenției Națiunilor Unite privind Drepturile Copilului (CDC), ratificată de Republica Moldova la 26 ianuarie 1993 și legislația națională în domeniul protecției drepturilor copilului (vezi Anexa nr.1)

Datorită interacțiunii zilnice cu copiii, cadrele de conducere, cadrele didactice, auxiliare şi nedidactice sunt cele mai bine plasate pentru a constata semnele exterioare ale abuzului, schimbările comportamentale sau întârzierile în dezvoltarea copilului.

Misiunea primordială a Gimnaziul Victor Coțofană este prevenirea violenței față de copii. În cazurile grave de abuz, obligaţia Instituţiei este să raporteze şi să refere cazurile suspecte sau confirmate de abuz, neglijare, exploatare, trafic și în acelaș timp nu sintem responsabili de investigarea cazurilor.

Principiile fundamentale ale CDC – non-discriminarea, interesul superior al copilului supravețuirea și dezvoltarea holistică și opinia copilului primează în toate deciziile și acțiunile noastre și nu imaginea Instituției sau a angajaților acesteia.

Definirea fenomenului violenței

Prin violenţă înţelegem fenomenul stabilit în CDC şi Comentariul General 13: “orice formă de violenţă fizică sau mentală, vătămare sau abuz, abandon sau neglijenţă, rele tratamente sau exploatare, inclusiv abuz sexual”.

Legislaţia naţională defineşte violenţa împotriva copilului drept „forme de rele tratamente aplicate de către părinţi/ reprezentanţii legali/ persoana în grija căreia se află copilul sau de către orice altă persoană, care produc vătămare actuală sau potenţială asupra sănătăţii acestuia şi îi pun în pericol viaţa, dezvoltarea, demnitatea sau moralitatea, care includ tipurile de violenţă definite  art. 2 din Legea nr. 45-XVI din 1 martie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei în familie (art. 3, Legea nr. 140 din 14.06.2013 privind protecţia specială a copiilor în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi). Vezi Anexa nr.2 privind tipurile de violenţă.

 

Elementele de bază ale Politicii de Protecție a Copilului (prevenire, protecție, asistență)

Politica de protecție a copilului (PPC)  include trei elemente de bază:

a)    Prevenirea violenţei prin crearea în cadrul Gimnaziul Victor Coțofană a unei atmosfere pozitive de învățare, sprijinirea și încurajarea copiilor (parte a prevenirii este considerat Codul de conduită, dezvoltarea competențelor sociale, conștientizarea problemelor cu referire la violența împotriva copilului, precum și informarea adulților privind cadrul legal și responsabilitățile lor de protejare a copiilor).

b)   Protejarea copiilor prin respectarea procedurilor stabilite, asigurând instruirea și sprijinirea angajaţilor în vederea adoptării unei reacții corespunzătoare la apariția oricărei probleme ce implică protecția copilului.

c)    Oferirea sprijinului necesar copiilor victime sau potențiale victime ale abuzului.

Recunoaştem că un grad înalt de respect pentru propria persoană, încrederea în sine şi în alte persoane, stabilirea relaţiilor de prietenie şi perspectiva clară de comunicare cu un adult pe care poţi conta, sunt elemente importante pentru copiii/ elevii noştri, care contribuie la prevenirea abuzului. Din acest considerent instituţia noastră îndeplinește următoarele:

a)    instruiește personalul instituţiei, voluntarii și partenerii privind îndeplinirea responsabilităților pe care le au referitor la protecția copilului.

b)   stabilește şi menţine un mediu educaţional în care copiii/elevii se simt în siguranţă, sunt încurajaţi să-şi expună punctul de vedere şi sunt ascultaţi.

c)    asigură informarea copiilor/ elevilor despre PPC și că în cadrul instituţiei există adulţi cărora se pot adresa în eventualitatea apariţiei unei dificultăţi sau probleme.

d)   promovează activităţi care dezvoltă la copii abilităţile necesare pentru a preveni și a se proteja de abuz.

e)    organizează activităţi care ajută elevii să-şi dezvolte atitudini responsabile pentru viaţa de adult, inclusiv abilităţi parentale şi de îngrijire a copiilor.

f)    stabilește relaţii eficiente de conlucrare cu părinţii şi colegii din cadrul organizațiilor/ instituțiilor partenere.

Principiile PPC

Politica de față se bazează pe următoarele principii:

-       Copiii au dreptul de a fi protejați de orice formă de abuz, neglijare, exploatare și trafic;

-       Bunăstarea copilului trebuie protejată și promovată;

-       Interesele superioare ale copilului trebuie să primeze atunci când există un conflict de interese;

-       Opinia copilului este crucială în prevenirea abuzului și protecția copilului de abuz, neglijare, exploatare și trafic;

-       Părinții, familia și alți îngrijitori au un rol crucial în asigurarea bunăstării copilului;

-       Recunoașterea importanței parteneriatului cu alte instituții/ structuri cu atribuții în protecția copilului;

-       Recunoașterea drepturilor angajaților și voluntarilor de a beneficia de formare și suport privind aplicarea Politicii de protecţie a copilului.

Cui se adresează PPC

Politica de protecţie a copilului se referă la:  toţi angajaţii, voluntarii și oaspeții liceului nostru, precum și la persoanele care prestează temporar servicii și intră în contact cu copiii (șoferi de autobuz, personalul de la cantină, asistenți la orele deschise, părinți, formatori, parteneri, donatori, reprezentanți mass-media etc.).

Copiii, părinții și îngrijitorii sunt informați cu privire la sarcinile și responsabilitățile Instituției privind protecția copilului în conformitate cu procedurile în vigoare.

Aprobarea și revizuirea PPC

Politica de protecţie a copilului estei revizuită anual şi aprobată de Consiliul de Administrație. Respectarea politicii este monitorizată de către Coordonatorul desemnat pentru protecția copilului (în continuare Coordonator) și prin evaluarea performanțelor profesionale ale angajaţilor.

Coordonarea, funcții și responsabilități

Toţi adulţii care lucrează cu copiii sau îi reprezintă au responsabilitatea de a-i proteja. Cu toate acestea, există anumite persoane-cheie în cadrul Instituției care au responsabilități specifice stabilite de PPC. Numele și datele de contact ale celor care sunt responsabili de protecţia copilului în anul curent sunt menționate în Anexă nr.3.

Directorul liceului este responsabil de adoptarea unor proceduri de angajare sigure. În procesul de recrutare și evaluare a angajaţilor se verifică toate cadrele şi, în mod special, cele care se află în contact permanent cu copiii fără a fi supravegheați.

 Directorul Instituției numește prin ordin Coordonatorul pentru protecția copilului

Coordonatorul este responsabil ca toate procedurile privind protecția copilului să fie respectate în cadrul Instituției, precum și să facă referiri, conform Instrucţiunilor intersectoriale, DE, Direcției Asistență Socială și Protecția Familiei din cadrul primăriei, Poliției, Centrului Medicilor de Familie din raion.

De asemenea, este în competența Coordonatorului să se asigure că întreg personalul instituţiei, inclusiv persoanele angajate temporar și voluntarii, sunt la curent cu procedurile interne în vigoare ale instituţiei şi să ofere la solicitarea personalului consultanță și sprijin.

Directorul Instituției și Coordonatorul prezintă un raport anual Consiliului de Administrație, explicând orice modificare adusă politicii și procedurilor, inclusiv instruirile urmate de angajaţi, precum și alte subiecte relevante.

Directorul şi/ sau Coordonatorul solicită la necesitate asistență din partea specialiștilor DE/ SAP.

 

Managementul personalului, inclusiv auxiliar

Recrutarea personalului

Tot personalul didactic şi personalul suplimentar implicat în activități organizate de Instituție, remunerat financiar sau neremunerat, angajat cu norma întreagă sau cu normă parțială, interacționând în mod direct sau indirect cu copiii, participă la o procedură minuţioasă şi standardizată de recrutare.

Procedurile de recrutare şi selectare nu pot oferi garanţii sigure. Cu toate acestea, aplicarea unor proceduri riguroase, care pun accentul pe importanţa protecţiei copiilor, au drept rezultat reducerea riscului, pe de o parte descurajând persoane indezirabile şi, pe de altă parte, contribuind la identificarea celor care prezintă un anumit risc pentru copii.

Directorul Instituției este responsabil de elaborarea şi implementarea unor proceduri adecvate de recrutare şi selectare a personalului care să corespundă principiilor enunţate în PPC.

Gestionarea riscurilor este principiul cheie în procesul de recrutare şi selectare, iar procedurile trebuie să se bazeze pe o analiză detaliată a responsabilităţilor fiecărei funcţii, precum şi pe evaluarea gradului de interacţiune cu copiii (efectuate de către Coordonator).

Instrucţiunile de bază:

·      Angajamentul Gimnaziul Victor Coțofană privind protecţia copiilor trebuie să figureze în anunţul pentru ocuparea postului.

·      Formularea sugerată: “Procedura de recrutare a Gimnaziul Victor Coțofană se bazează pe angajamentul nostru cu privire la siguranţa şi protecţia copiilor în mediul școlar”.

·      Declaraţia de protecţie a copilului şi responsabilităţile specifice trebuie să fie incluse în descrierea funcţiei.

Candidaţii selectaţi în rezultatul unei trieri iniţiale trebuie să obţină următoarea informaţie:

·      Formularul de declaraţie (vezi Anexa  nr.4) și procedura de raportare .

În procesul de selectare candidatului i se vor solicita următoarele informații:

·      Buletinul de identitate sau un alt act de identitate.

·      Actele de studii în original solicitate în cerere.

·      Prezentarea carnetului de muncă şi verificarea istoricului profesional al candidatului.

·      Certificatul medical.

·      În cadrul interviului de angajare se vor discuta situații/aspecte referitoare la protecţia copilului relevante pentru funcţia dată.

Instruire și suport

Directorul Gimnaziul Victor Coțofană se obligă să[1]:

a)    stipuleze în regulamentele de activitate, contracte şi în fişele de post ale salariaţilor, obligativitatea sesizării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului;

b)   informeze salariaţii despre prevederile prezentei proceduri la momentul angajării şi la începutul fiecărui an şcolar;

c)    pună la dispoziţia salariaţilor fişe de sesizare, registre;

d)   să desemneze o persoană din rândul membrilor administraţiei Instituţiei în calitate de coordonator pentru protecția copilului și al activităţilor de prevenire, identificare, raportare, referire şi asistenţă în cazurile de abuz faţă de copii.

Toţi angajaţii instituţiei sunt informaţi constant cu privire la responsabilitățile și procedurile de protecție a copilului prin intermediul unor sesiuni de instruire şi informare. Este obligaţia directorului să garanteze că aceștia cunosc Politica de Protecţie a Copilului și datele de contact ale Coordonatorului. Instruirile anuale contribuie la dezvoltarea/ îmbunătăţirea competențelor necesare îndeplinirii eficiente a responsabilităților cu privire la protecția copilului, după cum este stipulat în Instrucțiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare[2].

Coordonatorul urmează anumite training-uri, împreună cu specialiştii din echipa multidisciplinară, oferite de către DE şi alte instituții, precum și instruiri anuale de actualizare a cunoștințelor și abilităților.

Voluntarii și personalul angajat temporar care lucrează cu copiii în cadrul Instituţiei sunt informați despre procedurile prevăzute privind protecția copilului și responsabilitățile pe care le au în acest domeniu.

Angajaţii primesc sprijinul necesar, în primul rând, din partea Coordonatorului şi din partea membrilor echipei manageriale de fiecare dată când există probleme referitoare la protecţia copilului.

Toţi angajaţii cunosc Codul de Conduită al instituţiei şi primesc instrucţiuni cu privire la aplicarea comportamentală a acestuia. Aceste subiecte fac parte din programul de instruire inițială a angajaţilor[3].

 

Codul de Conduită a personalului

Instituția noastră consideră drept inacceptabilă orice formă de violență săvârșită împotriva copiilor și recunoaște faptul că are datoria de a proteja copiii – de a-i menține în siguranță, de a promova bunăstarea lor și de a-i feri de cele mai răspândite forme de violență și vătămare, neglijare, violență fizică, psihologică/emoțională și sexuală. Orice formă de comportament deviant ce contravine acestui Cod de Conduită trebuie să fie raportat superiorilor în funcție. În cazul unor situații care nu sînt prevăzute de prezentul Cod, administrația liceului are toată convingerea că reprezentanții săi vor apela la bunul simț și vor proceda în conformitate cu interesul superior al copilului.

Comportamente inacceptabile

Comportamente inacceptabile ale angajaţilor şi partenerilor Gimnaziului Victor Coțofană (părinți, voluntari, stagiari, formatori, asistenți, experți, parteneri, donatori, mass-media, adulţi care intră în contact cu copiii în cadrul activităţilor, prestatori de servicii etc.) în relaţiile cu copiii:

·      lovirea sau aplicarea altor forme de abuz fizic faţă de copil sau incitarea unui copil să aplice violenţa asupra altui copil: îmbrânciri, pălmuiri, pişcături, trântiri, tragere de păr sau urechi etc.

·      abuzul emoţional: strigăte, umilire, luare în derâdere, intimidare, poreclire, înjurare, ameninţare verbală, distrugerea obiectelor personale etc.

·      impunerea sau incitarea unui copil de a se implica în orice fel de activitate sexuală (filme sau fotografii pornografice, relaţii sexuale, atingeri cu caracter sexual etc.)

·      abuzul sexual: comportament fizic, verbal sau nonverbal de natură sexuală care creează o atmosferă neplăcută, degradantă, umilitoare, insultătoare, lezează demnitatea copilului (priviri, comentarii vulgare, glume indecente, aluzii, atingeri în locurile intime).

·      implicarea sau încurajarea practicării de către copii a activităţilor ilegale de orice gen: exploatare prin muncă, procurarea, comercializarea sau consumul de alcool, tutun şi alte droguri.

·      tratamentul discriminatoriu faţă de anumiţi copii: excluderea unora şi favorizarea altora în bază de etnie, religie, limba vorbită, rezultatele la învăţătură, statutul social al familiei, reputaţia părinţilor etc.

·      petrecerea timpului unul la unul cu copilul (în sala de curs, camera de cămin, invitarea acasă sau în locuri izolate, vizite neînsoţite la domiciliu când copilul este singur acasă, etc.). Deşi noi recunoaştem că activităţile unul la unul cu copiii sunt uneori necesare, personalul/ voluntarul nu trebuie să petreacă o perioadă prea îndelungată de timp de unul singur, în compania unui copil/ tânăr. In cazul în care un adult necesită să se întâlnească de unul singur cu un copil/ tânăr, uşa trebuie să fie lăsată deschisă şi un alt adult trebuie să fie informat despre desfăşurarea acestei întâlniri sau acest lucru se poate întâmpla într-un spațiu public, care oferă suficientă protecție (de ex. o bancă din curtea sau din holul Gimnaziului “Victor Coțofană” etc.).

Această listă nu este completă sau exhaustivă. Principiul de bază este că angajaţii Gimnaziului “Victor Coțofană” şi alţi adulţi care intră în contact cu copiii trebuie să evite acţiunile şi comportamentele care pot fi abuzive şi dăunătoare pentru copil în plan fizic şi emoţional.

Comportamente dezirabile

Este important ca în relaţiile cu copiii toţi cei enumeraţi:

·      să fie deschişi, să aibă o atitudine binevoitoare faţă de copii.

·      să asculte copiii şi să ia opinia lor în considerare, să-i implice în luarea deciziilor.

·      să păstreze confidenţialitatea informaţiilor despre copii, să nu divulge datele lor personale (cu excepţia cazului în care suntem obligaţi să raportăm (intern, extern); în această situaţie prin confidenţialitate vom înţelege faptul că informaţia trebuie să fie împărtăşită conform criteriului “doar persoanelor abilitate”, după cum este prevăzut în procedura de raportare. Confidenţialitatea reprezintă un subiect ce necesită a fi discutat şi înţeles în profunzime de către toţi cei ce lucrează cu copiii, în special în contextul protecţiei copilului. Singurul scop al confidenţialităţii în această privinţă este de a proteja copilul. Membrii personalului nu vor garanta confidenţialitatea şi nu vor face promisiuni de păstrare a anumitor secrete ale elevului atunci când este vorba despre protecţia copilului, deoarece, dacă există o asemenea problemă, aceasta trebuie raportată Coordonatorului şi, în caz de necesitate, investigată de organele abilitate.

·      să intervină pentru a opri orice act de violenţă sau discriminare faţă de copii pe care îl observă şi să-l raporteze responsabililor (conform procedurii de raportare).

·      să încurajeze independenţa copiilor, dându-le sarcini pe care copiii singuri le pot face, conform capacităţilor lor în evoluţie.

·      să organizeze mediul în care lucrează cu copiii pentru a minimaliza riscurile de abuz: să asigure vizibilitatea şi transparenţa activităţilor cu copiii, să lase uşa deschisă, să invite alt adult (profesor, părinte) să ia parte la discuţia cu copilul, să invite alţi copii etc.

·      să discute cu copiii despre protecţia lor faţă de abuz, care sunt comportamentele acceptabile şi cele inacceptabile şi ce pot face ei înşişi în cazul în care apare o problemă.

 

Principii aplicabile în cazul contactului fizic

Este  necesar ca, în toate relațiile cu copiii de care avem grijă, să menținem un echilibru între drepturile copilului și necesitatea unei intervenții.

Ca regulă generală, orice contact fizic între personalul Instituției și copil trebuie să fie ca răspuns la nevoile copilului și nu la nevoile adultului.

În timp ce contactul fizic poate fi folosit pentru confortul, liniștirea sau ajutarea unui copil, următorii factori trebuie evaluați cumulativ pentru a determina oportunitatea contactului fizic:

-       este acceptat de copil,

-       este deschis și nu secretos,

-       este adecvat vârstei și gradului de dezvoltare a capacităților copilului.

Angajații Instituției nu ar trebui să facă lucruri de natură personală pentru un copil pe care copilul le poate face singur.

Contactul fizic nepotrivit include, de asemenea, jocurile fizice dure și brutale, gâdilire, lupte etc.

Toți copiii trebuie tratați cu același respect - favoritismul nu este acceptabil.

Consecinţele privind nerespectarea Codului de Conduită

Prezentul Cod de Conduită este obligatoriu pentru personalul Gimnaziului Victor Coțofană”, precum şi pentru oricine acționează în numele Gimnaziului Victor Coțofană”, (așa cum este definit în declarația de angajament). Cazurile de încălcare a Codului de Conduită urmează a fi raportate în conformitate cu procedura de raportare prevăzută de prezentul document şi pot avea drept consecinţă suspendarea provizorie, disciplinară, precum şi rezilierea contractului pe motivul violării integrităţii fizice şi/ sau psihice a copilului (spre exemplu, contact sexual/ încercare de a stabili un atare contact cu un copil; violenţă fizică; cazuri repetate de violenţă emoţională).

Personalul Gimnaziului Victor Coțofană este încurajat să-şi împărtăşească preocupările privind propriul comportament şi să comunice regulat propriile nevoi de instruire. Dorinţa de a face acest lucru este percepută ca un semn că persoana îşi asumă angajamentul de a garanta siguranţa şi bunăstarea copiilor, precum şi că aceasta este pregătită să-şi consolideze competenţele. Instituția noastră va depune eforturi pentru a satisface necesităţile de instruire atât ale propriei echipe, cât şi ale personalului suplimentar și cel al partenerilor.

Toate persoanele care vin în contact cu copiii, dar nu au o relație contractuală cu Instituția noastră sunt informate cu privire la Codul de Conduită și necesitatea respectării acestuia, chiar dacă ele nu pot fi obligate să o facă (spre exemplu, părinții, jurnaliştii, prestatorii de servicii etc.). Cazurile de nerespectare a acestuia vor fi raportate superiorilor/ managerilor acestora.

Este obligaţia Gimnaziului Victor Coțofană de a informa imediat organele de poliţie despre o eventuală infracţiune în conformitate cu procedura de raportare.

 

Prevenirea violenţei, dezvoltarea abilităților copiilor și părinților

Toate activităţile desfăşurate în Instituție au ca scop diminuarea factorilor de risc pentru copii şi adulţi de a deveni victime sau autori ai violenţei şi consolidarea factorilor care îi protejează faţă de asemenea situaţii. Acţiunile de prevenire primară sunt adresate tuturor elevilor şi urmăresc oferirea de informaţii şi dezvoltarea de abilităţi de bază şi atitudini cu referire la problema violenţei şi consecinţele acesteia, în conformitate cu Metodologia de aplicare a Procedurii de organizare instituțională[4].

Competenţele de prevenire a violenței au un caracter proactiv și sunt dezvoltate în cadrul tuturor disciplinelor şcolare şi prin activităţile extracurriculare și extrașcolare. Toate cadrele didactice sunt obligate să contribuie la dezvoltarea acestor competențe.

Programele de educaţie parentală constituie o parte importantă a activităţii de prevenire primară a violenţei faţă de copii. Gimnaziul “Victor Coțofană” conștientizează rolul părinților în prevenirea violenței, de aceea contribuie la dezvoltarea abilităților parentale în cadrul ședințelor cu părinții, îi informează despre drepturile copilului, Politica Gimnaziului “Victor Coțofană” referitoare la protecția copilului și rolul fiecărui cetăţean adult de a raporta cazurile suspectate sau cunoscute de abuz[5].

Acordăm o atenție sporită copiilor din grupuri cu risc sporit de a deveni victime ale violenţei sau de a manifesta comportament violent. Prevenirea secundară are ca scop identificarea timpurie a factorilor de risc şi prevenirea riscurilor de maltratare sau neglijare a copiilor[6].

Instituția noastră ar putea fi singurul element stabil, sigur şi predictibil în viaţa copilului aflat în situaţii de risc. În acest sens, susţinem elevii prin:

-            Implementarea unui curriculum care încurajează dezvoltarea competenţelor sociale, respectului de sine şi motivarea elevilor.

-            Adoptarea unui regulament care promovează un mediu pozitiv, încurajator şi sigur, care transmite tuturor copiilor şi adulţilor sentimentul de a fi respectat şi apreciat.

-            Promovarea consecventă a unei abordări acceptate de toţi angajaţii, care presupune că aceştia întreprind toate acţiunile posibile pentru a convinge elevii că un anumit tip de comportament este inacceptabil/ intolerabil, însă nu şi persoana, potenţialul acesteia fiind mereu valorificat.

-            Conlucrarea regulată cu alți profesionişti și instituţii/ organizaţii care susțin copiii și familiile acestora.

-            Stabilirea relațiilor de susţinere şi colaborare cu părinții ori de câte ori acest lucru este necesar în interesul superior al copilului.

-            Desemnarea unui grup receptiv, compus din angajaţii instituţiei, și ulterior instruirea și sprijinirea acestuia, pentru a putea reacționa profesionist în situații ce necesită protecția copilului.

- Recunoașterea faptului că, din punct de vedere statistic, copiii cu comportamente problematice și cei cu dizabilități sunt cei mai expuși la abuz. Astfel, angajaţii sunt extrem de vigilenți la semnele abuzului în cazul copiilor cu dizabilități grave și multiple și/ sau cu probleme de ordin emoțional sau comportamental din instituţie.

- Admiterea faptului că într-un mediu familial în care este prezentă violența domestică, abuzul de alcool și droguri, copiii se află, de asemenea, în situații de risc și ar putea avea nevoie de susținere și protecție.

Avem grijă să oferim ajutor individualizat şi intensiv pentru copiii care au trăit experienţa unui abuz. De regulă, aceşti copii şi familiile lor se confruntă cu mai multe probleme serioase şi durabile, depăşirea cărora necesită participarea unei echipe de specialişti. Prin activităţile de prevenire terţiară, urmărim scopul de a reduce posibilităţile de repetare a situaţiei de abuz, precum şi a diminua consecinţele acesteia asupra copilului[7].

 

Modalități de raportare a cazurilor de abuz de către copii, părinți

Obligațiile Instituției cu referire la raportare

-       Directorul Instituţiei este obligat să pună la dispoziţia copiilor informaţii, mijloace şi instrumente, inclusiv care asigură anonimatul, specifice vârstei şi gradului de maturitate al acestora pentru a raporta cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic din partea semenilor şi din partea adulţilor[8].

-       Informarea sistematică a copiilor, tinerilor şi părinților acestora despre modalitățile prin care pot raporta cazurile de abuz faţă de copii (în cadrul orelor de dirigenție, ședințelor de pedagogizare) cât și a persoanelor de contact din Instituție: coordonatorul, psihologul, asistentul social şi instituţiile/ serviciile din comunitate la care pot apela atunci când întâlnesc o dificultate, devin victime ale abuzului, neglijării, exploatării, traficului sau suspectează că un alt copil trece prin asemenea experienţe.

-       Actualizarea cu regularitate a informației despre instituțiile și persoanele de contact din avizierele din sălile de curs și holul Instituției: Coordonatorul pentru protecția copilului, poliție, serviciul medical de urgență, pompieri etc.

-       Tratarea cu maximă seriozitate a fiecărei îngrijorare semnalată de copii sau părinți. Copiii se pot adresa oral, direct sau prin telefon, sau în scris, ori de câte ori se simt ameninţaţi, intimidaţi, abuzaţi verbal sau fizic de semeni sau adulţi, dirigintelui, unui alt profesor în care au încredere, psihologului, Coordonatorului sau directorului instituţiei. Sesizarea despre cazurile de abuz poate avea loc atât în timpul orelor, cât şi pe perioada recreaţiilor, activităţilor extracurriculare sau extrașcolare.

-       Consultarea opiniei copiilor și părinților prin intermediul chestionarelor, discuțiilor etc., referitor la dificultăţi pe care le întâlnesc în instituţie, în familie şi în alte medii.

-       Instalarea Boxei cu bilețele anonime, în care pot fi raportate îngrijorările referitoare la protecția copilului. Conținutul Boxei va fi verificat zilnic de Coordonator sau reprezentantul administrației Instituției, care examinează sesizările și, în dependență de conținutul acestora, stabilește un plan de acțiuni. Un rezumat al sesizărilor din Boxă este inclus în raportul anual referitor la implementarea Politicii de protecție a copilului.

-       Informarea persoanelor care au sesizat cazul despre procesul de examinare și rezultatele sesizării, asigurînd confidențialitatea:

       Proceduri de identificare și raportare a abuzului

-       Angajații, voluntarii sau oaspeții Instituției care deţin informaţie despre un act de abuz, neglijare, exploatare, trafic sînt obligați să intervină pentru a-l stopa sau să solicite ajutor în cazul în care nu poate interveni de sine stătător[9].

-       Angajații, voluntarii sau oaspeții Instituţiei sunt obligați să raporteze imediat Coordonatorului, orice caz de abuz sau suspiciune de abuz asupra copilului. Dacă acesta nu este disponibil, cazul urmează a fi raportat membrului administraţiei care deține cea mai înaltă funcție.

-       Coordonatorul urmează să refere cazurile grave suspecte de abuz autorității tutelare locale, în regim de urgență, prin telefon, iar în decurs de 24 ore să expedieze şi fişa de sesizare (vezi Anexa nr.5) a cazului suspect de violenţă, neglijare, exploatare, trafic al copilului[10].

-       Coordonatorul desemnează pentru fiecare caz în parte un angajat al liceului care va realiza interviul de protecție a copilului în conformitate cu procedurile legale, ținând cont de vârsta şi gradul lui de maturitate, pentru a constata, soluţiona nevoile imediate ale acestuia, implicând, după caz, alţi specialişti pentru soluţionarea problemelor de sănătate, emoţionale, altor probleme de relevanţă majoră, inclusiv, în caz de necesitate, limitarea accesului presupusului abuzator la alţi copii [11].

-       Directorul instituției va informa suplimentar coordonatorul pentru prevenirea și protecția copilului față de violență din cadrul Direcției Educație a Primăriei și MECC în cazurile de violenţă, exploatare, trafic al copilului, comise de cadrele didactice sau de alt personal al instituţiei de învățământ.

-       Instituţia aduce la cunoștința părinților sau îngrijitorilor intenția de a referi cazul unui copil autorității tutelare, cu excepţia cazurilor în care divulgarea acestui lucru ar putea expune copilul unui grad sporit de risc, i-ar putea cauza prejudicii sau ar împiedica investigația. În aceste circumstanțe vor fi consultate autoritatea tutelară, asistentul social comunitar și organele de poliție.

 

Intervenția, asistenţa copiilor victime, colaborarea cu alte servicii

La solicitarea autorității tutelare, un salariat al instituţiei este delegat de către directorul liceului pentru a participa la lucrările comisiei multidisciplinare la examinarea sesizării şi întocmirea planului individualizat de asistenţă[12]. Reprezentantul delegat din partea instituţiei trebuie să deţină informaţii complete cu privire la cazurile discutate şi să fie împuternicit să ia decizii la sfârșitul ședinței.

Coordonatorul se desemnează responsabil să asigure realizarea acțiunilor stabilite de către echipa multidisciplinară în planul individual de asistență, inclusiv monitorizarea frecvenţei, bunăstării şi siguranţei copilului.

Cazurile mai puțin grave (violenţă fizică, psihologică, între copii) sunt soluționate în cadrul Instituției. Coordonatorul va convoca și ghida activitatea grupului de lucru intraşcolar pentru examinarea cazului, în conformitate cu Metodologia de aplicare a Procedurii de organizare instituțională[13].

 

Managementul datelor personale

Păstrarea datelor cu caracter personal este un element esenţial al bunelor practici de protecţie a copilului. Instituţia noastră stabileşte clar necesitatea de a documenta orice suspiciune ce vizează un copil/ elev sau mai mulţi copii/ elevi din cadrul instituţiei, statutul acestor informaţii şi termenii în care acestea urmează a fi transmise altor agenţii.

În cazul în care un angajat dispune de informaţii cu privire la un potenţial abuz sau observă semne/ indicii ai abuzului acesta trebuie să documenteze cazul cu acurateţe şi cât mai curând posibil, precizând cele văzute sau menţionate, contextualizând situaţia şi oferind detalii privind data, timpul şi locul producerii evenimentului, informaţii despre acţiunile întreprinse.

Cazurile suspecte de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului sunt înregistrate în Registrul de evidenţă a sesizărilor privind cazurile suspecte de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului. Coordonatorul ţine evidenţa Fişelor de sesizare expediate cu indicarea destinatarului, datei şi orei înregistrării, datei şi orei expedierii, specialistului care a primit sesizarea şi a celui care a expediat-o[14].

Aceste documente sunt păstrate într-un dosar confidenţial, separat de alte dosare, la care are acces doar directorul liceului și Coordonatorul. În acelaş mod, din motive de protecţie a copilului, urmează a fi păstrate toate informaţiile cu privire la orice copil în proces de monitorizare.

În cazul în care un elev este transferat la o altă instituție, se face o copie a acestor documente care va fi expediată noii instituţii, informaţiile fiind marcate drept confidenţiale şi adresate Coordonatorului pentru Protecţia Copilului din noua instituţie.

Instituţia oferă date cu caracter personal (caracteristica unui copil, certificat de reușită academică, liste de copii etc.) numai la solicitarea în scris din partea instituțiilor abilitate. Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” poate refuza oferirea acestor date, în baza prezentului document, dacă consideră că demersul este nejustificat.

 

Securitatea spaţiilor

Asigurarea securităţii încăperilor, terenurilor şi locurilor aferente Instituţiei este responsabilitatea noastră și contribuie la prevenirea abuzului față de copii[15].

Instituția noastră dispune de un registru de evidență a vizitatorilor, care este completat de un angajat al liceului.

Oaspeții, vizitatorii Instituţiei nu sunt lăsați singuri cu copiii. Directorul/coordonatorul/ cadrul didactic, după caz are responsabilitatea de a verifica temeiul vizitei și a se asigura că conținutul/ materialele utilizate/ distribuite de vizitatori sunt adecvate și nu comportă riscuri pentru protecția copilului. Accesul elevilor, personalului didactic, auxiliar și nondidactic în Instituție este permis doar cu cardurile de acces.

Instituția noastră se obligă să mențină în condiții potrivite (curățenie, iluminare, aerisire/ventilare, căldură pe timp de iarnă) sălile de clasă, holurile, laboratoarele, sălile de sport, vestiarele, cantina și alte încăperi din instituție, pentru ca sănătatea și integritatea copiilor să nu fie puse în pericol.

Mobilierul și echipamentele (sport, destinate lecțiilor de educație tehnologică, fizică, chimie) să corespundă particularităților de vârstă și a normelor igienice de funcționare, cât și repararea imediată a acestora pentru prevenirea accidentelor.

Instituția noastră:

-            Rezervă spații speciale supravegheate destinate recreațiilor.

-            Asigură veceuri separate pentru personal, fete, băieți, iar în interiorul acestora instalarea cabinelor cu uși, cu scopul de a proteja intimitatea acestora inclusiv dotarea veceurilor cu lavoare, apă curentă, săpun.

-            Organizează supravegheri permanente a incintei instituției (cantină, vestiare, veceu, spații de depozitare) la pauze din partea unui cadru didactic de serviciu, pentru evitarea oricăror accidente sau evenimente nedorite.

-            Organizează alimentația copiilor la cantină și a deplasării copiilor împreună cu dirigintele pe coridoare în funcție de program și flux al elevilor, pentru a evita busculadele, intimidarea copiilor mici de către cei mari și alte incidente cu potențial violent.

-            Asigură curățenia și siguranța terenurilor aferente instituției .

-            Nu implică elevii în supravegherea spațiilor, fiind conștientă că această practică poate pune în pericol atât siguranța lor, cât și a celorlalte persoane din instituție.

-            Organizează ore de dirigenție, ședințe cu părinții cu referire la securitatea copiilor în timpul deplasării de acasa spre școlală, școală – acasă pentru a asigura  protecția copiilor precum și cunoașterea percepției copiilor despre locurile sigure și cu potențial riscant din cartier și împrejurimile instituției.

-            Asigură transportarea copiilor spre și de la instituția de învățămînt sau la activități în afara acesteia (excursie, festival, concurs) în condiții de siguranță, atât din punct de vedere tehnic, cât și emoțional, precum și semnarea Acordului informat din partea părinților privind modalitatea de deplasare a copilului, delegarea responsabilităților privind viața și securitatea copilului unui cadru didactic pe perioada deplasărilor, acordul privind înregistrarea video, foto, audio a copilului în cadrul diferitor activități (vezi Anexa nr.6, 7, 8).

Dacă Instituția noastră cunoaște despre o decizie judecătoarească în vigoare care împiedică pe cineva să aibă acces la un copil, o copie a acestei decizii este solicitată și păstrată de Instituție. Dacă persoana vizată nu respectă decizia de restricție, Coordonatorul solicită intervenția organelor de poliție.

Comunicarea despre copii

Comunicarea Instituției cu reprezentanții mass-media în cazurile care se referă la copii este ghidată de prevederile Regulamentului aprobat prin Ordinul ME nr. 60 din 07 februarie 2014.

Cuvintele şi părerile copiilor şi tinerilor sunt importante pentru noi. Le folosim pentru a înţelege mai bine ce probleme îi preocupă şi pentru a le face cunoscute celorlalţi. În aceste scopuri, discutăm cu copiii şi uneori îi filmăm sau îi fotografiem pentru a documenta mai bine situația. În materialele noastre, copiii şi tinerii apar într-o lumină pozitivă, fără a vorbi despre teme care îi fac să se simtă incomodaţi, ruşinaţi, să retrăiască amintiri neplăcute. În cazul subiectelor sensibile şi a situaţiilor cu conotaţie negativă, care pot afecta sănătatea şi bunăstarea copiilor (violenţă, accidente, infracţiuni, consumul de substanţe etc.), copiilor le este protejată identitatea (nu se dau detalii personale, cum este numele sau localitatea, se acoperă faţa, se schimbă vocea).

În cadrul unor evenimente, organizăm întâlniri ale copiilor cu mass-media. Înainte de contactul cu copiii, informăm jurnaliştii despre regulile de comunicare cu copiii, politica noastră de protecţie a copilului și necesitatea protejării identității copiilor în cazul subiectelor sensibile şi a situaţiilor cu conotaţie negativă. De asemenea, pregătim copiii pentru întâlnirea cu jurnaliştii, le explicăm că este dreptul lor să discute cu presa, dar că nu sunt obligaţi să o facă, de aceea pot refuza să dea interviu în orice moment sau pot să nu răspundă la anumite întrebări. Reprezentanţii liceului sunt de faţă în timpul comunicării jurnaliştilor cu copiii (interviuri, filmări, sesiuni foto) şi pot întrerupe interviul dacă este cazul.

În același timp, solicităm părinților/ îngrijitorilor un acord scris și copiilor un acord oral în cazul interviurilor și utilizării imaginilor (Anexă nr.7). Vom obține de fiecare dată acest acord înainte de interviu sau evenimentul în care preluăm imaginile.

 

Instrucțiuni privind înregistrarea imaginilor de către instituție

-       Toți copiii trebuie să fie îmbrăcați adecvat. În situațiile când copiii sunt îmbrăcați sumar, vom acorda o atenție deosebită imaginilor pe care le selectăm. 

-       Imaginile înregistrate trebuie să se focuseze pe o activitate (să surprindă o activitate) și, pe cât este posibil, să includă mai degrabă grupuri de copii, decât indivizi aparte.

-       Ne vom asigura că fotografii sau cei care filmează nu sunt lăsați să petreacă timp cu copiii sau să aibă acces la copii fără supraveghere.

-       Orice plângere sau îngrijorare referitoare la imagini inadecvate sau nepotrivite trebuie să fie raportată și înregistrată ca și orice suspiciune de abuz, conform procedurilor prezentei politici.

-       Ne vom asigura că imaginile sunt stocate într-un loc sigur, la care au acces doar persoanele autorizate.

 

Instrucțiuni privind publicarea imaginilor de către instituție

-       Vom utiliza doar prenumele copiilor sau pseudonime; vom fi atenți să nu dezvăluim prea multe detalii despre locul aflării, școala sau hobby-ul copilului.

-       Vom solicita permisiunea copilului de a utiliza imaginea lui.

-       În mod obligatoriu vom obține acordul părintelui/ îngrijitorului și îl vom informa despre ce, cum și unde vor fi folosite imaginile. Permisiunea primită de la adult va fi arhivată și păstrată pe un termen de 3 ani.

-       Vom încerca să selectăm imagini care reprezintă diverși copii – fete și băieți, de diferite vârste, abilități și grupuri etnice.

-       Per ansamblu, imaginea trebuie să transmită demnitate, optimism, emoții pozitive, chiar dacă reflectă și o nevoie/ problemă.

-       Vom solicita sfatul unui specialist înaintea plasării imaginilor pe internet.

 

Instituția noastră nu subcontractează servicii de înregistrare a imaginilor copiilor, fiind conștientă că nu deține controlul asupra modului în care aceste imagini pot fi utilizate.

Părinții care, în cadrul anumitor evenimente organizate de instituție, înregistrează imagini cu copiii sunt informați despre necesitatea respectării regulilor descrise în acest document. Părinții vor stabili reguli de utilizare a imaginilor în care sunt prezenți și alți copii din grup/ clasă/ școală.

 

Instrucțiuni privind utilizarea Internetului și TIC in instituție

Sarcina instituției noastre este de a se asigura că preocupările legate de protecția copilului sunt abordate în Politicile Instituției de utilizare a Internetului și tehnologiilor de informare și comunicare. Multe aspecte ale acestor politici necesită o revizuire periodică, deoarece tehnologiile evoluează rapid.

Instituția recunoaște că tehnologiile informaționale au beneficii semnificative pentru dezvoltarea copilului, dar în acelaș timp comportă anumite riscuri. În acest context accesul la Internet este posibil doar în sălile multimedia și biblioteca Instituției.

Toate produsele media (CD-uri, DVD-uri, programe de calculator etc.) utilizate în cadrul orelor, activităților vor fi verificate pentru a stabili corespunderea acestora cu vârsta copiilor și caracterul adecvat al conținutului. În cazul în care există un dubiu în ceea ce privește caracterul adecvat al materialului, vor fi consultați specialiștii indicați în funcție de necesități.

Telefoanele mobile, tabletele sunt deconectate în timpul orelor și reconectate după finalizarea programului școlar.

Laptopurile, computerele personale, consolele video sunt utilizate în cadrul orelor, activităților extracurs  sub supravegherea cadrului didactic.

 

Instrucțiuni privind organizarea activităților unul la unul cu copiii, (cabinetele specialiștilor, Centrul de Resurse Educație Incluzivă (CREI)) .

PPC își propune să prevină cazurile de abuz îndreptate împotriva copilului și reducerea numărului de incidente copil- copil, adult – copil în cadrul programelor și serviciilor unul la unul  oferite de instituție, iar personalul implicat în desfășurarea de activități cu copiii să-și folosească abilitățile necesare pentru a contribui la dezvoltarea și protejarea fiecărui copil, ținând cont de faptul că, în toate deciziile luate, principala grijă este interesul superior al copilului.

Instrucțiunile propuse mai jos, în primul rând, au scopul de a proteja copiii, iar apoi de a reduce la minim riscul pentru cadrele didactice de sprijin, logopezi, psihologi, alți specialiști de a fi acuzați pe nedrept de comportament necorespunzător sau violență.

-  Afișarea la un loc vizibil a orarului aprobat al activităților individuale și de grup.

-  Transmiterea, cu cel puțin o săptămână înainte, profesorului și părintelui a orarului activităților individuale cu beneficarii CREI.

-  Semnarea declarației de angajament, de către specialiști.

-  Accesul părinților/îngrijitorilor este limitat, dacă acesta vine în contradicție cu interesul superior al copilului.

-  Însoțirea peroanelor străine (voluntari, sponsori) în timpul desfășurării diferitor activități, informarea lor despre PPC, semnarea declarației de angajament,.

-  Specialiștilor și persoanelor străine li se interzice de a filma, fotografia, înregstra copiii în timpul activităților fără permisiunea Instituției și cunoașterea prealabilă a instrucțiunilor privind înregistrarea și publicarea imaginilor.

-  Dosarele personale ale elevilor ce conțin date confidențiale vor fi păstrate într-un loc sigur în cabinetele specialiștilor, CREI.

 

Instrucțiuni privind organizarea excursiilor, delegarea la evenimente, activități comunitare,   voluntariat

Până la începerea activităților enumărate mai sus, Instituția:

-          Promovează cu elevii și, după caz cu părinții, personalul implicat, ore privind  securitatea și sănătatea copilului, ajutând copiii să identifice potențialele riscuri și modalități de diminuare/depășire a acestora.

-          Solicită părinților semnarea acordului informat pentru participarea copilului la eveniment (Vezi anexa nr.8).

-          Desemnează prin ordin persoanele responsabile de securitatea  și bunăstarea copiilor pe parcursul evenimentului.

 

 

 

 

Anexe

Anexa  nr.1 Legislație și acte normative:

·      Codul Educației (Cod nr.152 din 17.07.2014)

·      Legea Nr. 140 din  14.06.2013 privind protecţia specială a copiilor aflaţi în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi

·      Legea Nr.30 din 07.03.2013 cu privire la protecţia copiilor împotriva impactului negativ al informaţiei

·      Legea Nr. 133 din  08.07.2011 privind protecţia datelor cu caracter personal

·      Hotărârea de Guvern Nr. 270 din  08.04.2014 cu privire la aprobarea Instrucţiunilor privind mecanismul intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea,  referirea, asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale violenţei, neglijării, exploatării şi traficului

·      Strategia de dezvoltare a educației pentru anii 2014-2020. Educația -2020 (Hotărârea Guvernului RM nr.944 din 14.11.2014)

·      Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învăţămînt în cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului, aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 77 din 22 februarie 2013

·     Metodologia de aplicare a Procedurii de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învăţămînt preuniversitar în cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului, aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 858 din 23 august 2013

·     Standarde de calitate pentru instituțiile de învățământ primar și secundar general din perspectiva școlii prietenoase copilului (Ordinul MR nr. 970 din 11.10.2013)

·     Ordinul comun al Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educației și Ministerul Sănătătții nr.153/1043/1042/293 din 08.10.2014 ”Cu privire la aprobarea Fișei de sesizare a cazului suspect de violență, neglijare, exploatare și trafic al copilului.”

·      Ordinul ME nr.1049 din 10.10.2014 ”Cu privire la punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind mecanismul interesectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistența și monitorizarea copiilor victime și potențiale victime ale violenței, neglijării, exploatării și traficului.”

·     Regulamentul privind comunicarea între instituțiile de învățământ și mass-media în cazurile care se referă la copii, aprobat prin Ordinul Ministerului Educației nr. 60 din 07 februarie 2014.

·     Codul de etică al cadrului didactic, aprobat prin Ordinul Ministerului Educației nr. 861 din 07 septembrie 2015.

·      Instrucţiunea privind evaluarea şi dezvoltarea comportamentului elevului (proiect).

 

 

Anexa nr.2  Definiția, formele de abuz, semnele, indicatorii

În conformitate cu Legea nr. 140 din 14.06.2013 privind protecţia specială a copiilor în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi şi Legea nr. 45-XVI din 1 martie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei în familie, Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale violenţei, neglijării, exploatării şi traficului (aprobate prin Hotărârea Guvernului Nr. 270 din 08.04.2014):

Abuz faţă de copil - forme de rele tratamente produse de către părinţi/reprezentanţi legali/îngrijitori sau de orice altă persoană aflată în poziţie de răspundere, putere ori în relaţie de încredere cu copilul, care produc vătămare actuală sau potenţială asupra sănătăţii acestuia şi îi pun în pericol viaţa, dezvoltarea, demnitatea şi moralitatea.

Abuz fizic - vătămare intenţionată a integrităţii corporale ori a sănătăţii copilului prin lovire, îmbrâncire, trântire, tragere de păr, înţepare, tăiere, ardere, strangulare, muşcare, în orice formă şi de orice intensitate, prin otrăvire, intoxicare, alte acţiuni cu efect similar; orice pedeapsă corporală şi oricare alte forme de tortură, tratament sau pedeapsă crudă, inumană sau degradantă; agresiune fizică şi hărţuire fizică întreprinse de către adulţi sau alţi copii.

Abuz psihologic - acţionare psihică asupra copilului, unică sau repetată, atitudine neglijentă sau ostilă, alte comportamente ale adulţilor sau ale altor copii (ofense, luare în derâdere, înjurare, insultare, poreclire, şantaj, distrugere demonstrativă a obiectelor personale, ameninţări verbale, izolare de prieteni, interzicerea frecventării instituţiei de învățământ, privarea accesului la informaţii), care provoacă copilului deformări ale autoaprecierii, pierderea încrederii în sine şi care complică procesul de dezvoltare şi socializare a copilului.

Abuz sexual - incitarea sau constrângerea unui copil de a se implica în orice fel de activitate sexuală ilegală sau psihologic dăunătoare. Abuzul sexual include:

-       incest - orice relaţie sexuală între rude unite prin legături de sânge sau prin alianţă;

-       viol - raportul sexual săvârșit prin constrângere fizică sau psihică a copilului sau profitând de imposibilitatea acestuia de a se apăra ori de a-şi exprima voinţa;

-       hărţuire sexuală - orice formă de comportament fizic, verbal sau nonverbal, de natură sexuală, care lezează demnitatea copilului ori creează o atmosferă neplăcută, ostilă, degradantă, umilitoare sau insultătoare;

-       prostituţie infantilă - folosirea copilului pentru activităţi sexuale, contra cost sau contra oricăror altor avantaje materiale;

-       pornografie infantilă - producerea, distribuirea, difuzarea, importarea, exportarea, oferirea, vinderea, schimbarea, folosirea sau deţinerea de imagini sau alte reprezentări ale unuia sau ale mai multor copii implicaţi în activităţi sexuale explicite, reale sau simulate, ori de imagini sau alte reprezentări ale organelor sexuale ale unui copil, reprezentate de manieră lascivă sau obscenă, inclusiv în formă electronică;

-       molestare - mângâierea zonelor intime, sărutarea copilului, obligarea copilului de a atinge părţile intime ale abuzatorului;

-       căsătoria timpurie sau logodna copiilor care implică relaţii sexuale - căsătorie în care una sau ambele părţi sunt căsătorite fără acceptul ei sau al lui sau împotriva voinţei ei sau a lui, sau când acceptul nu este valid.

Trafic de copii - recrutarea, transportarea, transferul, adăpostirea sau primirea unui copil, precum şi darea sau primirea unor plăţi ori beneficii pentru obţinerea consimțământului unei persoane aflate în poziţie de răspundere, putere ori în relaţie de încredere cu copilul, în scopul:

-       exploatării sexuale, comerciale şi necomerciale, în prostituţie sau în industria pornografică;

-       exploatării prin muncă sau prin servicii forţate;

-       practicării cerşetoriei sau în alte scopuri josnice;

-       exploatării în sclavie sau în condiţii similare sclaviei, inclusiv în cazul adopţiei ilegale;

-       folosirii în conflicte armate;

-       folosirii în activităţi criminale;

-       prelevării organelor sau ţesuturilor umane;

-       abandonării în străinătate;

-       vânzării sau cumpărării.

Neglijarea copilului – omisiunea, voluntară sau involuntară, a unei persoane care are responsabilitatea creşterii, îngrijirii sau educării copilului, de a lua orice măsură subordonată acestei responsabilităţi, fapt care pune în pericol viaţa, dezvoltarea fizică, mentală, spirituală, morală sau socială, integritatea corporală, sănătatea fizică sau psihică a copilului. Neglijarea se poate prezenta sub mai multe forme:

-       neglijare alimentară - privarea de hrană, absenţa din meniul copilului a mai multor alimente esenţiale pentru dezvoltare, mese neregulate, alimente nepotrivite sau administrate necorespunzător vârstei copilului;

-       neglijare vestimentară - haine nepotrivite pentru anotimp, haine nepotrivite mărimii copilului, haine murdare, lipsa hainelor;

-       neglijarea igienei - igienă corporală necorespunzătoare, mirosuri respingătoare, prezenţa paraziţilor;

-       neglijare medicală - absenţa îngrijirilor necesare, omiterea vizitelor de control, neaplicarea tratamentelor prescrise de medic, nesolicitarea serviciului de urgenţă la necesitate;

-       neglijarea educaţională - neşcolarizarea copilului, interzicerea de a frecventa activităţile/instituţiile extraşcolare, neimplicarea în procesul de monitorizare a progreselor şcolare;

-       neglijarea emoţională - lipsa atenţiei, a semnelor de afecţiune şi a cuvintelor de apreciere;

-       lăsarea copilului fără supraveghere - acţiune prin care un copil este părăsit, lăsat fără îngrijire de către părinţii săi sau de către persoanele care au obligaţii legale de întreţinere faţă de copil;

Exploatarea prin muncă a copilului - munca ce prin natura sa sau prin condiţiile în care se exercită este susceptibilă de a dăuna sănătăţii, securităţii sau moralităţii copilului.

 


 

Semnele abuzului, neglijării, exploatării copilului după  tipul de abuz[16]

 

Rareori un indicator este o dovadă concludentă că un copil a fost traumatizat. În cele mai multe cazuri, copiii prezintă un grup de indicatori comportamentali şi fizici.

 

 

Tipul de violență

Indicatori fizici

Indicatori psiho-comportamentali

 

Abuz fizic

Leziuni (echimoze, tăieturi, arsuri, urme de muşcături, fracturi, etc.) care nu sunt în concordanţă cu explicaţia oferită (ex: echimoză extinsă pe o anumită zonă);

Prezenţa mai multor leziuni într-o perioadă de timp ;

Orice echimoză pe corpul copilului;

Leziuni faciale la copiii preşcolari (ex. tăieturi, echimoze, răni, etc.);

Leziuni incompatibile cu vârsta şi dezvoltarea copilului

Nu-şi poate aminti cum au apărut leziunile sau oferă o explicaţie inconsecventă;

Frică de adulţi sau nedorinţă de a merge acasă, absenteism şcolar;

Se poate ghemui sau eschiva dacă este atins în mod neaşteptat;

Poate afişa o privire lipsită de expresie sau rece;

Extrem de agresiv sau de retras;

Poartă mâneci lungi pe timp călduros pentru a ascunde leziunile;

Extrem de ascultător/supus, trist, plânge frecvent

 

Abuz

emoţional

Enurezisul şi / sau diaree, care nu au origine medicală;

Plângeri psihosomatice frecvente: dureri de cap, greaţă, dureri abdominale;

Copilul nu reuşeşte să se dezvolte;

 

Izolare sau agresivitate extremă, schimbări ale stărilor de spirit;

Prea ascultător; prea bine-manierat, prea îngrijit şi curat;

Comportament demonstrativ (în scopul atragerii atenţiei);

Afişează o inhibare extremă în timpul jocului;

Relaţii proaste cu semenii;

Depresii severe, tentative de suicid;

Fuga de acasă;

Îşi cere scuze în mod constant

 

Abuz sexual

Prurit neobişnuit sau excesiv în zona genitală sau anală;

Lenjerie de corp ruptă, pătată sau însângerată (poate fi observată când copilul merge la baie);

Sarcină sau boală venerică;

Leziuni în zonele vaginale sau anale (ex: echimoze, umflături sau infecţii).

În timp ce indicatorii abuzului sexual de mai sus nu sunt concludenţi, unul sau mai mulţi ar putea fi un semn că copilul are nevoie de ajutor.

Jocuri sexuale nepotrivite vârstei,

cu jucării, cu sine însuşi, cu alţii (ex.-replicarea actelor sexuale explicite);

Desene sexuale explicite şi / sau descrieri nepotrivite vârstei;

Cunoştinţe sexuale bizare, sofisticate sau neobişnuite;

Promiscuitate ;Prostituţie;

Comportamente seducătoare;

Teama de domiciliu, teama xcesivă faţă de bărbaţi sau femei;

Depresii.

 

Neglijare

Abandon;

Necesităţi medicale / stomatologice nesupravegheate;

Lipsa substanţială de supraveghere;

Foame, haine necorespunzătoare, igienă precară;

Condiţii persistente: scabie, păduchi, erupţii cutanate de la scutece sau alte tulburări ale pielii;

Întârzieri în dezvoltare (limbaj, greutate).

Afişează în mod regulat oboseală

sau apatie, adoarme la ore;

Fură alimente sau cere mâncare de la colegii de clasă;

Raportează că nici un îngrijitor nu este acasă;

Absenteism frecvent / întârzieri;

Comportament autodistructiv (droguri, alcool, automutilare);

Abandon şcolar (adolescenţi).

 

Semnele abuzului, neglijării, exploatării, traficului copilului pe vârste.

 

 

Semne psiho-comportamentale ale abuzului fizic, emoţional şi ale neglijării

 

 

7-12 ani 

13-18 ani

 

Tendinţă de a ascunde cauza traumelor

Nedorinţă de a se întoarce acasă după ore

Izolare 

Lipsă de prieteni,  Nereuşită şcolară,  Agresivitate

Hoţie, Fuga de acasă, Autostigmatizare Culpabilizare

Vagabondaj,Comportament, delincvent

Consum de alcool şi droguri,Depresie

Tendinţe suicidale Autostigmatizare

Culpabilizare

 

Semne psiho-comportamentale ale abuzului sexual

 

7-12 ani

13-18 ani

 

Jocuri sexuale cu caracter obsedant

Agresivitate sporită în raport cu semenii

Frecventarea neregulată a şcolii

Neîncredere în alţii 

Lipsa concentrării atenţiei

Nereuşită şcolară

Autostigmatizare 

Culpabilizare

Depresie

Anxietate

 

Semne ale depresiei clinice

Anxietate

Dereglări ale somnului

Tendinţe suicidale

Izolare

Fuga de acasă

Promiscuitate

Comportament antisocial

Comportament delincvent

Consum de alcool şi droguri

Autostigmatizare

Culpabilizare

 

 


Anexa nr. 3  Persoanele de contact

Persoane de contact la nivel de Instituție (24.08.2020)

Coordonatorul desemnat pentru protecția copilului

Nume, prenume:

Tel. de contact:

 

Persoane de contact la nivel de DE/ SAP

Direcţia raională/municipală învăţămînt, tineret şi sport

Nume, prenume:

Tel. de contact:

E-mail:                            

 

Persoane de contact la nivel local

Referirea la servicii

Cînd instituția educațională are suspiciuni referitor la un pericol iminent pentru viaţa sau sănătatea copilului, apelează autoritatea tutelară locală la nr.  

Pentru referiri URGENTE:

Asistentul social comunitar:

DE / Direcția protecție socială:

Inspectoratul teritorial de poliţie:  

Serviciul de asistenţă medicală de urgenţă: 112

Inspectoratul de stat al muncii:

 


Anexa nr. 4  Declarație de angajament

Declaraţie semnată de către personalul (salariați sau voluntarii) ce activează în bază de contract/ mandat în cadrul Gimnaziului Victor Coțofană

Eu, subsemnatul,

_________________________________________________

prin prezentul document declar că:

· nu am fost condamnat în trecut pentru un comportament incompatibil cu responsabilitatea de a educa, îngriji sau supraveghea copii, precum şi că nu am fost supus unor măsuri administrative de investigaţie pentru acte criminale sau încălcare a conduitei, care să pună în primejdie integritatea fizică sau psihică a copiilor;

· am primit şi am luat act de documentul referitor la Politica de Protecţie a Copilului şi mă angajez să respect prevederile acesteia;

· am fost informat despre faptul că, în cazul în care vor apărea suspiciuni cu privire la un comportament incompatibil cu promovarea drepturilor copilului şi contrar politicii de protecție a copilului, adoptată de instituție, aceasta îşi rezervă dreptul de a întreprinde măsuri de protecţie, inclusiv suspendarea provizorie din funcţie;

· am fost informat despre faptul că, dacă vor exista dovezi serioase contra mea şi incidente contrare principiilor protecţiei copiilor aflaţi în grija mea sau cu care intru în contact în cadrul atribuţiilor de serviciu, Gimnaziul Victor Coțofană va întreprinde măsurile administrative şi juridice corespunzătoare;

 

___________________________ , ________________________

(data)                                                                  (locul)

Semnătura:_________________________

 

 

 


Anexa nr. 5 Fișa de sesizare






Anexa nr. 6  Acordul informat din partea părinților

ACORD INFORMAT DIN PARTEA PĂRINȚILOR

În cadrul serviciilor prestate de către instituție sunt oferite diferite activități care implică copilul. În activitatea noastră ne ghidăm după principiul conform căruia în orice situație interesele copilului sânt prioritare. Considerăm protecția drepturilor copilului ca fiind indispensabilă în deciziile noastre, de aceea avem nevoie de acordul Dvs. și de o serie de informații utile pentru a asigura siguranța și bunăstarea copilului în toate acțiunile Instituției. Informațiile vor fi confidențiale și vor fi împărtășite doar adulților implicați care au nevoie de ele pentru a asigura protecția corespunzătoare a copilului Dvs.

Acordul privind activitățile planificate (vă rugăm să bifați căsuța corespunzătoare)

□ Sunt/suntem de acord ca copilulul meu/nostru să se deplaseze singur de acasă -la școala, școală – acasă. Îmi asum/asumăm responsabilitatea că am elaborat și învățat împreună cu copilul meu/nostru traseul sigur de deplasare.

□ Sunt/suntem de acord să conduc/conducem copilul meu/nostru pînă la ușa de intrare și să-l întâlnesc/întâlnim tot la intrare la sfârșitul activităților în scopul limitării accesului a persoanelor străine.

□ Deleg/delegăm învățătorului, specialiștilor instituției responsabilitatea pentru copilul meu/nostru în timpul activităților școlare, extrașcolare și autorizez/autorizăm să ia decizii în cazul în care se impune un tratament medical de urgență pentru copilul meu/nostru.

□ Declar/declarăm că am/avem autoritate deplină să acord/acordăm acordul la acest document.

Acordul privind mass-media  (vă rugăm să bifați căsuța corespunzătoare)

□ Sunt/suntem de acord cu participarea copilului meu/nostru în activități mass-media care pot include fotografierea, înregistrări video și audio sau alte forme de înregistrare, conținut care poate fi prezentat și în formă tipărită (de exemplu, în ziare) sau postate online.

□ NU SUNT/NU SUNTEM DE ACORD cu participarea copilului meu/nostru în activități mass-media

Confirm că am citit și înțeles Formularul de Acord informat din partea părinților  și sunt de acord să mă conformez prevederilor enunțate în acesta.

Numele copilului …..………………………………………………………………………………

Data …… ....

Numele și semnătura (numele părintelui/reprezentantului legal)

..................................................................................................................................

Istoricul medical

Informațiile din acest formular sunt confidențiale. La ele vor avea acces doar cadrul medical și persoanele nemijlocit responsabile.

 Numele, prenumele copilului.....................................................................................

Data nașterii.................................................................................................................

Alergii cunoscute (la alimente, condiții, înțepături de insecte, medicamente)............

.....................................................................................................................................

Se află în prezent sub tratament medicamentos (subliniați)              Da                   Nu

Dacă da, indicați tipul/doza....................................................................................................

...............................................................................................................................................

Afecțiuni existente (de ex. astmă, epilepsie, handicap, tensiune mică, diabet, predispoziție pentru migrene/leșin, amețeală, depresie/anxietate).

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Intervenții chirurgicale și spitalizări anterioare .............................................................................

.......................................................................................................................................................

Vă rugăm să indicați tot ce considerați necesar să știm pentru a asigura securitatea și protecția copilului Dvs. și după caz pentru a oferi îngrijire corespunzătoare în scopul implicării depline a copilului pe durata activităților.

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

Anexa nr. 7 Acordul informat al părinților pentru utilizarea imaginii copilului

Cuvintele şi părerile copiilor şi tinerilor sunt importante pentru noi. Le folosim pentru a înţelege mai bine ce probleme îi preocupă şi pentru a le face cunoscute celorlalţi. În aceste scopuri, discutăm cu copiii şi uneori îi filmăm sau îi fotografiem pentru a documenta mai bine situația. În materialele noastre, copiii şi tinerii apar într-o lumină pozitivă, fără a vorbi despre teme care îi fac să se simtă incomodaţi, ruşinaţi, să retrăiască amintiri neplăcute. În cazul subiectelor sensibile şi a situaţiilor cu conotaţie negativă, care pot afecta sănătatea şi bunăstarea copiilor (violenţă, accidente, infracţiuni, consumul de substanţe etc.), copiilor le este protejată identitatea (nu se dau detalii personale, cum este numele sau localitatea, se acoperă faţa, se schimbă vocea).

În cadrul unor evenimente, organizăm întâlniri ale copiilor cu mass-media. Înainte de contactul cu copiii, informăm jurnaliştii despre regulile de comunicare cu copiii, politica noastră de protecţie a copilului și necesitatea protejării identității copiilor în cazul subiectelor sensibile şi a situaţiilor cu conotaţie negativă. De asemenea, pregătim copiii pentru întâlnirea cu jurnaliştii, le explicăm că este dreptul lor să discute cu presa, dar că nu sunt obligaţi să o facă, de aceea pot refuza să dea interviu în orice moment sau pot să nu răspundă la anumite întrebări. Reprezentanţii Gimnaziul “Victor Coțofană  sunt de faţă în timpul comunicării jurnaliştilor cu copiii (interviuri, filmări, sesiuni foto) şi pot întrerupe interviul dacă este cazul.

Noi, subsemnații,

mama __________________________________,   tutorele/ îngrijitorul (după caz)

(nume, prenume)

tatăl ____________________________________,       ____________________________________,

                         (nume, prenume)                                                                                                    (nume, prenume)

copilului ____________________________________,          

(nume, prenume)                                                                                              

suntem de acord ca citate ale copilului nostru şi imagini foto/ video cu el să fie folosite în diferite materiale ale Gimnaziul Victor Coțofană broşuri, postere, rapoarte, filmuleţe, articole pentru ziare sau pagini web, reviste etc. (scrieţi clar „da” sau „nu”) ________.

Sunt informat/-ă că este posibil ca, în timpul activităților desfășurate de Instituție, copilul meu să comunice cu jurnaliştii pe teme legate de drepturile sale. Îmi dau acordul pentru ca în timpul acestor întâlniri copilul meu să fie fotografiat (scrieţi clar „da” sau „nu”) ________, filmat (scrieţi clar „da” sau „nu”) ________, intervievat (scrieţi clar „da” sau „nu”) ________, iar materialele ce conţin foto/ video şi interviuri cu copilul să fie difuzate la TV, radio, publicate în ziare sau postate pe internet.

Date de contact

În caz de necesitate, ne puteţi contacta la numerele de telefon:

Mobil: _____________________________

Domiciliu (scrieţi codul):___________________________

Dacă încercarea de a mă contacta eşuează, puteţi să contactaţi următoarea persoană:

Nume, prenume:_________________________

Telefon de contact: _____________________

Am primit un exemplar al prezentului document.

Semnături:

Mama                            ________________________

Tata                               ________________________

Tutorele (după caz)____________________

 

Data:

 

________________________

 

Localitatea:______________________

 


Anexa nr. 8  Acordul informat al părinților privind activitățile planificate

(cercuri, ansambluri, secții, , seminare, întruniri, ateliere de lucru organizate de către partenerii educaționali, excursii, vizite de studiu, delegare pentru participare la festivaluri, concursuri, expoziții, excursii și călătorii în țară cât și în afara frontierilor republicii)

 

În cadrul serviciilor prestate de către instituție sunt oferite diferite activități care implică copilul. În activitatea noastră ne ghidăm după principiul conform căruia în orice situație interesele copilului sunt prioritare. Considerăm protecția drepturilor copilului ca fiind indispensabilă în deciziile noastre, de aceea avem nevoie de acordul informat din partea Dvs.

Eu/Noi, subsemnatul, subsemnații __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Sunt/suntem de acord cu  participarea/deplasarea copilului meu/nostru                                                   .........................................................................................................................................................

                                               Numele prenumele copilului               

și cu participarea acestuia la activitatea ____________________________________ desfășurată în perioada______________, locul__________________________. Sunt/suntem informați despre obiectivele, conținutul și metodele de lucru, condițiile de organizare ale activității la care participă copilul meu/nostru.

Deleg/ delegăm  D-ei..................................................................................................................                                      numele prenumele cadrului didactic

        responsabilitatea pentru copilul meu/nostru în timpul acestor activități .

 

 

Confirm că am citit și înțeles Acordul informat al părinților.

 

Date de contact.

În caz de necesitate, ne puteți contacta la numerele de telefon:

Mobil____________________________________________

Domiciuliu (scrieți codul)____________________________

Dacă încercarea de a mă contacta eșuiază, puteți să contactați următoarea persoană:

Nume, prenume______________________________________________________

Telefon de contact:___________________________________________________

Am primit un exemplar al prezentului document.

 

Data …… ....

Numele și semnătura (numele părintelui/reprezentantului legal)

..................................................................................................................................

 

 

 



[1] Pct. 39, 44 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 2, 3 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)

[2] Pct. 39, 44 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 2, 3 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)

[3] Detalii în pct. 1.2 din Metodologia de aplicare a procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013

[4] Detalii în pct. 2.1 din Metodologia de aplicare a procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013

[5] Detalii în pct. 2.2 din Metodologia de aplicare a procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013

[6] Detalii în pct. 2.3 din Metodologia de aplicare a procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013

[7] Detalii în pct. 2.4 din Metodologia de aplicare a procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013

[8] Pct. 39 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 2 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)

[9] Pct. 59 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 4 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)

[10] Pct. 61 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 6 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)

[11] Pct. 9 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014);

[12] Pct. 63 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 7 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)

[13] Pct. 64 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 8 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013); pct. 3.2 din Metodologia de aplicare a procedurii de organizare instituțională (Ordinul ME nr. 858 din 23.08.2013

[14] Pct. 34-35 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 12-13 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)

[15] Pct. 43 din Instrucţiunile privind mecanismul intersectorial de cooperare(HG 270 din 08.04.2014); pct. 1 din Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz (Ordinul ME nr. 77 din 22.02.2013)

[16] Document preluat din GHID DE APLICARE PRACTICĂ. Mecanismul intersectorial de cooperare pentru asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale abuzului, neglijării, exploatării, traficului, 2012, CNPAC & CIDDC

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu