imagine de pornire

imagine de pornire

joi, 26 mai 2016

Ora de diriginție în clasa a XII -a .

        A devenit o tradiție  ca  spre  finele anului de studii să  se desfășoare ore oublice la „ Diriginție ”  în clasele   absolvente  , deoarece  dorim  să vedem  finalitățile  lucrului depus  pe parcursul anilor  .
Ora  de  diriginție s-a desfășurat  în clasa  a  XII-a , care  este ultima promoție  de  liceu , diriguită cu mult  tact  de către   dirigintele Rutcovschi Natalia  .
       Genericul orei  a fost :  „ Orice idee  sădită  în spiritul unui copil poate  deveni o capodpperă ” ( O.Bibere)
Ca subiect al orei  de diriginție   a  fost  ales  „ Omul și menirea lui  de a se desăvîrși pe sine și de a perfecționa lumea ” .
                    Obiectivele  orei  care  au fost relaizate  pe parcurs  orei :
-Să  definească noțiunile  timp , demnitate ,respect ,  responsabilitate , personalitate , autenticitate .
-Să exprime opinii  argumentate  și să analizeze exemple  de bune practici , demnitate  și curaj întru  promovarea  valorilor personale  .
-Să numească aspecte  din viața personală  în raport  cu noțiunile discutate   și să distingă valorile esențiale ale vieții  în exemplele  oferite  .
În cadrul etapei „ Evocare ” fiecare  grup a primit o fișă pe care  era notat un motto/ o afirmație , elevii  a trebuit  să analizeze  și să comenteze  idei conform  celor  expuse :
„ TImpul  este  marea  artă a omului ” .
„ Demnitatea  nu se vinde  și nici nu se cumpără - se făurește ” .
„ Respectul este temelia , sau mai exact , soclul dincare  se înalță statuia   armoniei  ” .
 „ Personalitatea nu se poate dezvolta fără  a  alege în mod conștient  propria  cale ” .
„ Să  fii tu însuți și să-ți fie  frică chiar dacă ai dreptate  sau nu ,este mult mai admirabil decît simpla lașitate de  a capitula conformității .
Apoi  fiecare   pereche  a lucrat  la completatrea  unei  fișe, străduindu-se  să se  exprime  asupra aspectelor solicitate  .

Grupul I - Timp – „carpe diem”



TIMP

Ce este Timpul?
De ce avem nevoie de timp?
Cînd putem afirma că folosim raţional timpul?

Grupul II - Demnitate umană


DEMNITATE UMANĂ

Ce este demnitatea umană?
Cînd spunem că avem demnitate umană?
De ce avem nevoie de demnitate umană?



Grupul III Respect 

  
RESPECT

Ce este respectul?
Cînd/cum şi de ce manifestăm respect?
De ce avem nevoie de respect?


Grupul IV Personalitate

  
PERSONALITATE

Ce este personalitatea?
Cînd/cum şi de ce ne manifestăm personalitatea?
De ce avem nevoie de personalitate?


Grupul V - Autenticitate – „a fi tu însuţi”


  
Autenticitate
„a fi tu însuţi”

Ce înseamnă „a fi tu însuţi”?
Cînd spunem că „suntem noi înşine”?
De ce avem nevoie de autenticitate?
…să fii tu însuţi/noi înşine?

Fiecare   pereche  și-a  exprimat  părerea  , colegii  interveneau  cu completări  , dirigintele împreună  cu elevii  emiteau  concluzii . 
Lecția  afost asigurată cu mult material video -fragmente  de film  , care  erau în concordanță cu subiectele  abordate și amplificau cunoașterea  și esențializarea conceptelor puse în discuție  . 
Elevii  s-au implicat în discuții , se exprimau liber  și deschis  , dădeau exemple  din experiența lor  de viață  , situații  concrete  . 
UN deosebit interes a trezit elevilor   Parabola „Fluturele albastru”:
Odată, de mult, trăia un văduv care avea două fete nespus de isteţe şi foarte curioase din fire. Fetele, dornice de cunoaştere, nu-l slăbeau din întrebări... la unele găsea uşor răspuns, dar multe îl încuiau, cu toate că firele de păr albe de pe tîmplele lui erau dovadă de înţelepciune adunată în zeci de ani... Cum îşi dorea pentru ele cea mai aleasă educaţie, într-o zi, şi-a trimis fetele să petreacă ceva timp pe lîngă înţeleptul locului. Acest maestru desăvîrşit le primi cu drag şi el găsea întotdeauna răspunsuri la întrebările lor şirete.
Însă, văzînd că nu îl pot dovedi, într-o zi, una dintre ele s-a gîndit să-l pună în dificultate, a adus un fluture albastru pe care plănuia să-l folosească pentru a înşela maestrul înţelept:
"- Ce vei face?" o întrebă sora ei.
"- O să ascund fluturele în mîinile mele şi o să-l întreb pe maestrul înţelept dacă e viu sau mort. Dacă va zice că e mort, îmi voi deschide mîinile şi-l voi lăsa să zboare; dacă va spune că e viu, îl voi strînge şi-l voi strivi! Şi astfel, orice răspuns va avea, se va înşela".
Foarte sigure de reuşita planului lor, fetele au mers la maestrul bătrîn. L-au găsit cufundat în meditaţie. Simţindu-le prezenţa, acesta aruncă o privire asupra lor:
"- Am aici un fluture albastru. Spune-mi maestre înţelept, ce crezi tu: e viu sau mort? "
Foarte calm, bătrînul o mîngîie cu un surîs cald şi îi răspunse:
"-Depinde de tine... fiindcă e in mîinile tale! Depinde numai şi numai de tine!"

La finele   orei  elevii s-au exprimat asupra  importanței de a  se schimba  pe  sine  și lumea   din jur  . . Lecția  a fot  foarte   utilă pentru ei  și a constituit o verigă pentru lansarea  în viață  , elevii conștientizînd că subiectul orei  a avut  ca scop reflecția  asupra propriei persoane și a valorilor pe care  le posedă  și pe care trebuie  să și le dezvolte  în continuare  .   








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu