Ora de diriginție s-a desfășurat în clasa a XII-a , care este ultima promoție de liceu , diriguită cu mult tact de către dirigintele Rutcovschi Natalia .
Genericul orei a fost : „ Orice idee sădită în spiritul unui copil poate deveni o capodpperă ” ( O.Bibere)
Ca subiect al orei de diriginție a fost ales „ Omul și menirea lui de a se desăvîrși pe sine și de a perfecționa lumea ” .
Obiectivele orei care au fost relaizate pe parcurs orei :
-Să definească noțiunile timp , demnitate ,respect , responsabilitate , personalitate , autenticitate .
-Să exprime opinii argumentate și să analizeze exemple de bune practici , demnitate și curaj întru promovarea valorilor personale .
-Să numească aspecte din viața personală în raport cu noțiunile discutate și să distingă valorile esențiale ale vieții în exemplele oferite .
În cadrul etapei „ Evocare ” fiecare grup a primit o fișă pe care era notat un motto/ o afirmație , elevii a trebuit să analizeze și să comenteze idei conform celor expuse :
„ TImpul este marea artă a omului ” .
„ Demnitatea nu se vinde și nici nu se cumpără - se făurește ” .
„ Respectul este temelia , sau mai exact , soclul dincare se înalță statuia armoniei ” .
„ Personalitatea nu se poate dezvolta fără a alege în mod conștient propria cale ” .
„ Să fii tu însuți și să-ți fie frică chiar dacă ai dreptate sau nu ,este mult mai admirabil decît simpla lașitate de a capitula conformității .
Apoi fiecare pereche a lucrat la completatrea unei fișe, străduindu-se să se exprime asupra aspectelor solicitate .
Grupul I - Timp – „carpe diem”
|
TIMP
|
|
Ce este Timpul?
|
De ce avem nevoie de timp?
|
Cînd putem afirma că folosim
raţional timpul?
|
Grupul II - Demnitate
umană
|
DEMNITATE UMANĂ
|
|
Ce este demnitatea umană?
|
Cînd spunem că avem demnitate umană?
|
De ce avem nevoie de demnitate umană?
|
Grupul III – Respect
|
RESPECT
|
|
Ce este respectul?
|
Cînd/cum şi de ce manifestăm respect?
|
De ce avem nevoie de respect?
|
Grupul IV – Personalitate
|
PERSONALITATE
|
|
Ce este personalitatea?
|
Cînd/cum şi de ce ne manifestăm
personalitatea?
|
De ce avem nevoie de personalitate?
|
Grupul V - Autenticitate – „a fi tu însuţi”
|
Autenticitate
„a fi tu însuţi”
|
|
Ce înseamnă „a fi tu însuţi”?
|
Cînd spunem că „suntem noi
înşine”?
|
De ce avem nevoie de
autenticitate?
…să fii tu însuţi/noi înşine?
|
Fiecare pereche și-a exprimat părerea , colegii interveneau cu completări , dirigintele împreună cu elevii emiteau concluzii .
Lecția afost asigurată cu mult material video -fragmente de film , care erau în concordanță cu subiectele abordate și amplificau cunoașterea și esențializarea conceptelor puse în discuție .
Elevii s-au implicat în discuții , se exprimau liber și deschis , dădeau exemple din experiența lor de viață , situații concrete .
UN deosebit interes a trezit elevilor Parabola „Fluturele albastru”:
“Odată, de mult, trăia un văduv care avea două fete nespus de isteţe şi
foarte curioase din fire. Fetele, dornice de cunoaştere, nu-l slăbeau din
întrebări... la unele găsea uşor răspuns, dar multe îl încuiau, cu toate că
firele de păr albe de pe tîmplele lui erau dovadă de înţelepciune adunată în
zeci de ani... Cum îşi dorea pentru ele cea mai aleasă educaţie, într-o zi, şi-a
trimis fetele să petreacă ceva timp pe lîngă înţeleptul locului. Acest maestru
desăvîrşit le primi cu drag şi el găsea întotdeauna răspunsuri la întrebările
lor şirete.
Însă, văzînd că nu îl pot dovedi, într-o zi, una dintre ele s-a gîndit să-l
pună în dificultate, a adus un fluture albastru pe care plănuia să-l folosească
pentru a înşela maestrul înţelept:
"- Ce vei face?" o întrebă sora ei.
"- O să ascund fluturele în mîinile mele şi o să-l întreb pe maestrul
înţelept dacă e viu sau mort. Dacă va zice că e mort, îmi voi deschide mîinile şi-l
voi lăsa să zboare; dacă va spune că e viu, îl voi strînge şi-l voi strivi! Şi
astfel, orice răspuns va avea, se va înşela".
Foarte sigure de reuşita planului lor, fetele au mers la maestrul bătrîn.
L-au găsit cufundat în meditaţie. Simţindu-le prezenţa, acesta aruncă o privire
asupra lor:
"- Am aici un fluture albastru. Spune-mi maestre înţelept, ce crezi tu: e viu sau
mort? "
Foarte calm, bătrînul o mîngîie cu un surîs cald şi îi răspunse:
"-Depinde de tine... fiindcă e in mîinile tale! Depinde numai şi numai
de tine!"
La finele orei elevii s-au exprimat asupra importanței de a se schimba pe sine și lumea din jur . . Lecția a fot foarte utilă pentru ei și a constituit o verigă pentru lansarea în viață , elevii conștientizînd că subiectul orei a avut ca scop reflecția asupra propriei persoane și a valorilor pe care le posedă și pe care trebuie să și le dezvolte în continuare .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu