imagine de pornire

imagine de pornire

luni, 1 februarie 2016

Holocaustul- o lacrimă vie a omenirii .

Holocaustul a fost unul dintre cele mai îngrozitoare genociduri din istorie.

Holocaust – distrugerea aproape completã a evreilor din Europa de cãtre Germania nazistã si colaboratorii ei în timpul celui de-al doilea rãzboi mondial (1939 – 1945). În cultura iudaicã, evreii se referã adesea la Holocaust folosind cuvântul "Shoah" (cuvânt de origine ebraicã însemnând „catastrofã” sau „distrugere totalã”).
Evreii nu au fost singurele victime ale nazistilor în timpul celui de-al doilea rãzboi mondial. Nazistii au încarcerat si omorât si oameni care se împotriveau regimului lor pe motive ideologice; tigani; germani care prezentau un handicap mental sau fizic; homosexuali; soldati slavi capturati în rãzboi, dizidenti religiosi (Martorii lui Iehova, etc).
În instituția  noastră  ,  conform dispoziției  Ministerului Educației despre „  Organizarea  activităților  de comemorare  a  Holocaustului ”s-a  desfășurat   Săptămîna dedicată comemorării victimelor  Holocaustului .
                       Programul Săptămînii  a   fost    următorul :
Luni -  Conferința „ Holocaustul și consecințele lui ” ( participanți : elevii claselor V-XII)
Marți - Selectarea  informațiilor   despre  Holocaust  cu referire  la R Moldova , raionul Drochia  și localitatea  noastră .
Miercuri -Comemorarea  victimelor Holocaustului  printr-un minut  de reculegere la primele   lecții ,
Joi - Prezentarea  ziarelor  de perete cu tematica Holocaustului  , abordarea în cadrul lecțiilor  de  istorie  , ed.civică și ed.muzicală a subiectului  Holocaustului  .
Vineri - prezentarea  eseurilor „ Holocaustul în spațiul românesc ” . Totalizarea   activităților .

                                  Conform  sursei   http://istoriaro.3x.ro  am aflat  că :

La scurt timp dupa Conferinta Wannsee, exterminarea evreilor europeni s-a intensificat. Primii pe lista erau cei trei milioane de evrei polonezi. In iulie 1942 Himmler a fixat un program pentru eliminarea acestora in lagare ale mortii. Pentru aceasta operatiune, cu nume de cod Operatiunea Reinhard, s-au construit trei centre principale de cazare: Belzec si Sobibor, in sud-estul Poloniei, nu departe de Lublin, si Treblinka, in nord-estul Varsoviei. Gazarea a inceput in cele trei lagare in perioada martie – iulie 1942. Intre 750.000 si 950.000 de evrei au fost gazati la Treblinka; intre 500.000 si 600.000 la Belzec si in jur de 200.000 la Sobibor.
Alte lagare au fost construite pe principiul combinarii muncii fortate cu sistemul de exterminare. Doua lagare au fost construite langa Auschwitz, un orasel din Silezia Superioara. Lagarul mai mic este cunoscut ca Auschwitz 1. Lagarul mai mare a fost numit Auschwitz 2, cunoscut si ca Birkenau. Mare parte a operatiunilor de exterminare s-a desfasurat in lagarul mai mare: aproximativ un milion de evrei au murit aici ca urmare a gazarii, infometarii sau bolilor.
La sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial in 1945, intreaga cultura laica si religioasa a evreilor din Europa fusese distrusa si intre 5.6 si 5.9 milioane de evrei fusesera exterminati. Dintre acestia, aproximativ 1.5 milioane erau copii. Dupa razboi Aliatii au organizat la Nurenberg, in Germania, un Tribunal Militar International pentru a-i judeca pe liderii nazisti care supravietuisera, pentru crime de razboi si crime impotriva umanitatii. In cele mai importante procese al crimelor de razboi, desfasurate in 1945 si 1946, 22 de lideri marcanti ai Germaniei naziste au fost gasiti vinovati si 12 dintre acestia au fost condamnati la moarte. Pe langa acestea, tribunale civile si militare din multe tari au desfasurat sute de alte procese. Guvernele de ocupatie instalate de Aliati in Germania au inlaturat zeci de mii de nazisti din pozitiile lor oficiale. Numai in Germania au fost instrumentate aproape 90.000 de cazuri de crime de razboi. Mai tarziu, in 1948, o rezolutie a Natiunilor Unite a stabilit ca orice crima impotriva umanitatii se supune legilor internationale, fara a se putea prescrie urmarirea celor acuzati de astfel de crime. In baza acestei rezolutii Franta a condamnat un numar de fosti nazisti, iar Statele Unite au revocat cetatenia catorva colaboratori nazisti care emigrasera in aceasta tara.

În holul  liceului  au fost expuse   materiale  referitor  la Holocaust , s-a menționat  Ziua  Internațională de comemorare  a victimelor Holocaustului , monumente  reprezentative , imagini  .
 În cadrul conferinței „ Holocaustul și consecințele  lui ” elevii  clasei a IX-a  au pregătit Prezentăti Power Point   despre  Holocaust , profesoara  de istorie ,dna Bîrnaz  Svetlana  a intervenit cu informații  și explicații  referitor la genocid .
Elevii  s-au antrenat  activ în discuții  , au venit  cu completări ,  au specificat că șiînsatul nostru au locuit   evrei , care au  avut  foarte  mult  de suferit și au   fost  omorîți  .
Conform informațiilor  prezentate elevii au rămas foarte impresionați despre evenimentele  care au avut loc , distrugerea persoanelor  daor dacă  erau  de etnie evrei , țigani , etc .
După  imaginile care au reprezentat lagărele  de concentrare  elevii  au rămas profund  emoționați de  soarta deținuților , condițiile  de trai , atitudinea  față  de ei , torturile și grozăviile  la care  au  fost  expuși .
În ziua  de 27  ianuarie la prima lecție  elevii și profesorii au păstrat un minut  de reculegere  pentru victimele Holocaustului  .
În cadrul orelor  de  ed.civică , ed.muzicală  și istoria  au fost abordate  aspecte ale Holocaustului :
- la istorie  s-a menționat statistica   victimelor Holocaustului , lagărele  de concentrare , impactul asupra  omenirii ,
- la  ed .civică s-a discutat  despre   valorile general-umane , atitudinea față de persoanele și etniile  care ua avut  de suferit  în Holocaust , s-au atitudinea  discriminatorie  și violența aplicată  asupra persoanelor , aprecierea  tratării  neomenești  față  de victime , etc .
- la ed.muzicală a fost   vizionat   filmulețul „Tangoul morții ” – creație muzicală  dedicată  victimelor lagărelor  de concentrare , s-au stabilit  emoțiile   și sentimentele trezite  de  muzică și imaginile  reprezentate , s-a discutat  despre toleranță  și acceptare  .
În holul  liceului  au fost expuse  ziare  de perete  și eseurile  elaborate  de elevi cu referire la Holocaust , consecințeel lui pentru Rep.Moldova, raionul Drochia  și satul nostru .
Elevii  au avut sarcina  ca să colecteze  informații despre  Holocaust , să selecteze  cele  mai importante momente și imagini ale fenomenului .

Holocaustul   a rămas o lacrimă vie , care răscolește  sufletul   omenirii  și în zilele  noastre .
A fost  o teroare , o grozăvie  și  durere    imensă pentru  cei care l-au cunoscut   și pentru cei care și-au pierdut familiile .
  Să nu uităm  ...













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu